Ay Bilinmeyen Bir Kütle Çarpışmasından Anında Oluşmuş Olabilir
Yeni bir çalışma, Theia çarpışmasının Ay'ın oluşumu ile hiçbir ilgisi olmayabileceğini gösteriyor.

Şimdiye kadarki en ayrıntılı süper bilgisayar simülasyonunda, Ay'ımızın ilk nasıl oluştuğunu çevreleyen alternatif bir teori önerildi. Durham Üniversitesi Hesaplamalı Kozmoloji Enstitüsü'nden araştırmacılar tarafından yürütülen simülasyon, Dünya'nın 4,5 milyar yıl önce Theia ile çarpışmasının Ay'ın oluşumunun nedeni olmayabileceğini öne sürüyor.

Önceki simülasyonlar, Mars boyutundaki gök cismi Theia ile çarpışmanın, Dünya'nın yörüngesinde büyük miktarda enkazın sıkışmasına neden olduğunu ileri sürmüştü. Zamanla, bu enkaz halkasının yavaş yavaş büyük bir kütle olan Ay'ımızda birleştiği düşünülüyordu.

Ancak bu model, Ay yüzeyinin jeolojik bileşimine bakıldığında gündeme gelmektedir. Apollo görevinden dönen Ay kayaları, Dünya'nın mantosuna benzer bir izotopik bileşime sahiptir. Bununla birlikte, Theia ile çarpışmanın simülasyonları, bu türden bir çarpmanın, enkazın çoğunun Dünya'dan değil, Theia'dan kaynaklanmasına neden olacağını ileri sürüyor. Bu model altında, Ay'ın Dünya ile izotopik bir bileşimi paylaşması tutarsızdır.

Ekip, yüzlerce farklı çarpma senaryosu çalıştırmak için bir açık kaynaklı simülasyon kodu kullandı. İki cismin açısını, hızını, kütlelerini ve dönüşlerini değiştirerek, hangi senaryoların Ay'ımızın oluşum hikayesine en yakın olduğunu gözlemleyebildiler ve dev bir çarpmanın ardından ani oluşumun en muhtemel olabileceği sonucuna vardılar.

Çalışmanın baş araştırmacısı Jacob Kegerreis bir açıklamada, "Bu, Ay'ın evrimi için yepyeni bir dizi olası başlangıç ​​noktası açıyor." dedi. "Bu projeye, bu çok yüksek çözünürlüklü simülasyonların sonuçlarının tam olarak ne olacağını bilmeden girdik. Bu nedenle, standart çözünürlüklerin size yanlış cevaplar verebileceğine dair büyük aydınlanmanın yanı sıra, yeni sonuçların yörüngede cesaret verici bir şekilde Ay benzeri bir uyduyu içerebilmesi ekstra heyecan vericiydi."

Bu anında uydu teorisi, Ay'ımızın tamamen farklı bir iç yapısına işaret ediyor ve gezegenimizin güvenilir uydusunun iç işleyişine dair yeni araştırma hatlarına yol açabilir.

Çalışma Astrophysical Journal Letters'da yayınlandı.