Astronot Mark Vande Hei, NASA'nın En Uzun Uzay Uçuşu Rekorunu Kırdı

NASA astronotu Mark Vande Hei, 15 Mart Salı günü Uluslararası Uzay İstasyonu'ndaki (ISS) 341. gününü işaretleyerek Scott Kelly'nin uzayda kesintisiz 340 gün rekorunu aştı. Şu anda kariyerinde ikinci kez yörüngede olan Vande Hei son olarak 9 Nisan 2021'de kendi gezegenine ayak bastı ve nihayet 30 Mart'ta Dünya'ya döndüğünde ISS'de toplam 355 gün geçirmiş olacak.

Önceki NASA rekoru, Kelly tarafından 2016 yılında kırılmıştı ve Vande Hei, geçen baharda uzay istasyonuna altı aylık bir ziyaret için yola çıktığında çıtayı yükseltmeye hiç niyeti yoktu. Bununla birlikte, Eylül 2021'de, bir Rus film ekibinin ISS'den ayrılabilmesi için kendisi ve ekip üyelerinden eve dönen bir Soyuz roketindeki koltuklarından vazgeçmeleri istendiğinde planlar değişti.

Takip eden çalkantılı aylarda, Dünya'daki olaylar, Amerikan astronotunun, ISS'ye ve ISS'den personel mekiği ile görevli Roscosmos tarafından istasyonda terk edilebileceği korkusuna yol açtı. Ülkenin Ukrayna'yı işgal etmesinin ardından Rusya'ya yönelik yaptırımlara yanıt veren Roscosmos patronu Dmitry Rogozin, Rus kesiminin uzay istasyonundan ayrıldığını ve Vande Hei'yi geride bıraktığını gösteren bir video da dahil olmak üzere bir dizi tuhaf mesaj yayınlayarak Twitter'da bir şeyler yaşadı. .

Bununla birlikte, Rogozin daha sonra ince örtülü tehdidine yönelik eleştiriyi "şaka" olarak nitelendirerek savuşturdu ve Rus uzay programı o zamandan beri Vande Hei'nin bu ayın sonunda bir Soyuz roketiyle Dünya'ya geri dönmesine izin verileceğini doğruladı. .

NASA'nın ISS program yöneticisi Joel Montalbano bir basın brifinginde, "Size kesin olarak söyleyebilirim, Mark o Soyuz ile eve geliyor" dedi. ISS'de ABD ve Rusya arasındaki işbirliğine atıfta bulunarak, "Bütün bu faaliyetlerin 20 yıldır devam ettiğini ve son üç haftada hiçbir şeyin değişmediğini" açıklamaya devam etti.

Bununla birlikte, Rusya kısa süre önce kozmonotlarının artık ISS'deki diğer uluslardan bilim insanlarıyla işbirliği yapmayacağını ve tüm projenin geleceğini şüpheye düşürdüğünü belirtti. Rusya'nın Ukrayna'daki savaşı şiddetle devam ederken, Rogozin'in hem Scott Kelly hem de Elon Musk ile Twitter tartışmalarına girmesiyle, gerilimler o zamandan beri gerçeküstü yeni zirvelere ulaştı.

Vande Hei, şu anda bir NASA astronotu tarafından yapılan en uzun sürekli uzay uçuşu rekorunu elinde bulunduruyor olsa da, yörüngedeki görevi, 1994-95'te Mir uzay istasyonunda 438 gün geçiren Rus kozmonot Valeri Polyakov'un elde ettiği başarının biraz gerisinde kalıyor. Başka bir kozmonot Gennady Padalka, 1988 ve 2015 yılları arasında Dünya'dan 879 uzakta beş ayrı görevde geçirerek, uzayda en fazla kümülatif gün rekorunu elinde tutuyor.