Asteroit Tarafından Öldürülen Bir Dinozor Keşfedilmiş Olabilir

Bilim insanları, 66 milyon yıl önce bir asteroidin Dünya'ya çarptığı gün öldürdüğü bir dinozor fosili bulduğunu iddia ediyor.

BBC'ye göre bilim insanları, Thescelosaurus dinozorunun pullu derisiyle mükemmel şekilde korunmuş bacağının, çarpışmadan kaynaklanan kalıntıların arasında incelenebileceğini belirtiyor.

Yaklaşık Everest Dağı büyüklüğünde olan 7,5 mil genişliğindeki asteroid Meksika Körfezi'ne çarptığında, dünyadaki tüm kuş olmayan dinozorların yok olduğuna inanılıyor.

BBC belgeseli, Kuzey Dakota'daki Tanis bölgesinde bulunan bir dizi fosili inceledi. Burada bir videoda görülen kalıntı bir Thescelosaurus bacağını ve bir triceratops'un derisini içerir.

Sit alanı, balıklar, kaplumbağa ve hatta bir yumurtanın içinde kalmış uçan bir pterosaur embriyosu da dahil olmak üzere iyi korunmuş fosiller açısından zengindir.

BBC, araştırmacıların, bölgede bulunan balık fosillerinin solungaçlarında bulunan cam benzeri küçük erimiş kaya parçacıklarının asteroidin patlayıcı etkisi nedeniyle olduğuna inandıklarını söyledi.

Fotoğraf: Sedimentte küreler görülür.

Tanis'i yöneten, İngiltere'deki Manchester Üniversitesi'nden yüksek lisans öğrencisi Robert DePalma, "Bu alanda, bize neler olduğunu anlatan çok fazla ayrıntı var” diyor.

DePalma'nın Manchester'daki doktora danışmanı Prof Phil Manning, BBC Radio 4'ün Today programına yaptığı açıklamada, keşfin "kesinlikle çılgın" olduğunu ve "kariyeri boyunca asla hayal etmediği bir şey" olduğunu söyledi.

Manning, "Bu alanda elde edebileceğimiz zaman çözünürlüğü en çılgın hayallerimizin ötesinde. Bu kesinlikle şaşırtıcı derecede güzel," dedi.

David Attenborough'nun sunduğu belgesel, üç yılda çekildi ve 15 Nisan'da gösterime girecek.

BBC belgeselinde, film yönetmeni Brian De Palma'nın bir akrabası olan Robert DePalma'nın Indiana Jones tarzı bir fötr şapka ve ten rengi bir gömlek giydiği görülüyor.

The New Yorker'a göre 1981 tarihli Raiders of the Lost Ark filminde Ahit Sandığı'nın son dinlenme yeri olan paleontolojik alan "Tanis"ti.

Tanis'in bulguları ve DePalma'nın çalışmaları yıllar boyunca tartışmalara yol açtı.

New Yorker, bulguları bir akademik dergide sunmadan önce Tanis bölgesi hakkında ilk kez 2019'da yazdı.

Scientific American'ın bilim editörü Kate Wong, makaleye cevaben, 2019 tweet'inde siteden elde edilen bulguların "paleontoloji topluluğundan çok fazla şüpheyle karşılandığını" söyledi.

O zamandan beri birkaç hakemli makale yayınlandı ve BBC, kazı ekibinin daha fazlasını vaat ettiğini söyledi.

BBC ayrıca örnekleri doğrulamak için dışarıdan danışmanlar çağırdığını söyledi.

Londra Doğa Tarihi Müzesi'nden Prof Paul Barrett bulunan bacağa baktı ve muhtemelen ölen bir Thescelosaurus olduğunu söyledi.

Barrett, "Derisinin neye benzediğine dair daha önce bir kaydımız olmayan bir gruba ait ve bu hayvanların kertenkeleler gibi pullu olduğunu çok kesin bir şekilde gösteriyor. Et yiyen çağdaş versiyonları gibi tüylü değillerdi," dedi.

Ancak Edinburgh Üniversitesi'nden belgeselin dış danışmanı olan Prof Steve Brusatte, BBC'ye şu an için dinozorların bulguları konusunda şüpheci olduğunu ve hipotezlerin akran incelemesine tabi tutulmasını istediğini söyledi.

Prof Brusatte, bazı hayvanların asteroit çarpmasından önce ölmüş olabileceğini, ancak çarpma nedeniyle mezardan fırlayıp tekrar gömülmüş olabileceklerini söyledi.

Ancak nihayetinde Brussate, fosillerin kalitesinin olayın zamanlaması konusundaki tartışmayı gölgede bıraktığını söyledi.

"Yine de bu keşiflerden bazıları için, bir gün veya yıllar önce ölmüş olmaları önemli mi? İçinde bir pterosaur bebeği olan pterosaur yumurtası çok nadirdir."

Bu makale ilk olarak Business Insider tarafından yayınlanmıştır.