Animasyon, En Güçlü Kozmik Olayları Gösteriyor
Bu, NASA'nın Fermi Teleskobu'ndan alınan tüm verilerin yalnızca bir alt kümesi.

Yeni bir animasyon, NASA'nın Fermi Uzay Teleskobu tarafından sadece bir yılda toplanan veriler sayesinde gece gökyüzünün gama ışınlarında bize ne kadar ışıltılı görüneceğinin özetini veriyor.

İnsanların çıplak gözle görebildiği görünür ışık, elektromanyetik spektrumun sadece küçük bir kısmıdır. Evrende çok daha fazla ışık var ve bu diğer dalga boylarını görmek için inanılmaz teleskoplar yapmış olmamız çok güzel.

Animasyonda 1.500'den fazla ışık eğrisi var ve her kare üç günlük gözlemleri temsil ediyor. Kaynakların titreşimi, ışık eğrilerindeki değişikliklere bağlı ve parlaklaştıkça daha da büyüyorlar. Animasyon, artık herkesin kullanımına açık olan tam veri kitaplığının yalnızca küçük bir kısmı.

Cosmic gamma-ray fireworks are shown in this animation. Each object’s magenta circle grows as it brightens and shrinks as it dims. The yellow circle represents the Sun following its apparent annual path across the sky

Fermi'nin Geniş Alan Teleskobu'ndan alınan animasyonlu veri altkümesi.

NASA'nın Alabama, Huntsville'deki Marshall Uzay Uçuş Merkezi'nde astrofizikçi ve veri havuzu ortak yazarı Daniel Kocevski, bir açıklamada, "Bu veri tabanını bir araya getirmek için, galaksileri inceleyen ve görünür ve gama ışını ışık eğrilerini uzun zaman ölçeklerinde karşılaştırmak isteyen gök bilimcilerden ilham aldık." dedi. "Her seferinde tek bir cismi işlemek için talepler alıyorduk. Artık bilimsel topluluk, tüm katalog için analiz edilen tüm verilere erişebilir.”

Görüntünün boyunca, turuncu renkte, Samanyolu düzlemi var ve bir uçtan diğerine hareket eden sarı disk, gökyüzünde belli yıllık hareketinde olan Güneş'in ta kendisi.

Ekip, animasyondaki kaynakların yüzde 90'ının blazar olarak bilinen galaksiler olduğunu tahmin ediyor. Bu kozmik adaların özünde aktif bir süper kütleli kara delik var ve biz doğrudan ona, silahın namlusunun ucuna bakıyoruz. Bu kara delikler bize ateş ediyor. Neredeyse ışık hızında hareket eden bu cisimlerden madde jetleri fışkırıyor ve Fermi bu olaylardan gelen gama ışınlarını görebilir - ancak aynı zamanda bir parçacık da tespit etti.

Baltimore County, Maryland Üniversitesi ve NASA'nın Greenbelt, Maryland'deki Goddard Uzay Uçuş Merkezi'nde astrofizikçi ve ortak yazar Michela Negro, "2018'de gök bilimciler, Fermi LAT ve IceCube sayesinde, gama ışınlarının ve nötrino adı verilen yüksek enerjili bir parçacığın ilk kez bir blazardan ortak tespiti adayını duyurdular." diye ekledi. "Tarihsel ışık eğrisi veri tabanına sahip olmak, geçmiş olaylarla ilgili yeni çoklu haberci anlayışlarına yol açabilir."

Veri seti sadece harika animasyonlar için değil, aynı zamanda heyecan verici astronomik gözlemler için de.

Veri havuzu hakkında bir makale birkaç gün önce The Astrophysical Journal Supplement Series'de yayınlandı.