2021'de Yapılan Bu Keşifler Bilim Dünyasını Sarsabilir

Gizli atom altı parçacıklar ve en eski hayvan fosilleri, daha fazla kanıta ihtiyaç duyan bulgular arasında yer alıyor.

2021'deki keşifler, dünyayı fizik, uzay ve yaşamın kökenleri konusundaki olasılıkları düşünmeye davet etti. Bakalım bu cesur iddialar incelenmeye ve araştırılmaya devam edecek mi?

Anti-Yıldızlı Gece

Bilim insanları anti maddeden yapılmış yıldızları görmüş olabilirler. Anti yıldız bulmak, kozmolojinin temel bir ilkesine meydan okuyor. Bu ilke, evrenin anti maddesinin büyük çoğunluğunun uzun zaman önce yok edildiğini iddia ediyordu. Fermi Gama Işını Uzay Teleskobu'ndan yapılan 10 yıllık gözlemlerde, araştırmacılar, madde ve antimaddenin buluşup birbirini yok etmesi beklenen enerjilerde 14 nokta ışık yayan gama ışını buldular. Bu, ancak anti yıldızların yüzeyinde gerçekleşebilecek bir süreç. Keşif, önemli miktarda anti maddenin hayatta kalmış olabileceğini ima ediyor. Ancak anti yıldızların varlığını kanıtlamak son derece zor olacaktır, çünkü incelenen gama ışınlarının yanı sıra, bu tür yıldızların yaydığı ışık, tıpkı normal yıldızlardan gelen ışık gibi görünecektir.

Yaramaz Müonlar

Fotoğraf: Muon g–2 deneyinin sonuçları, standart parçacık fiziği modeliyle uyuşmuyor ve yeni parçacıkların olası varlığına işaret ediyor.

Hiçbir şey fizikçileri yeni bir temel parçacığın kanıtı kadar heyecanlandıramaz. Batavia, Illinois'deki Fermilab'da Muon g-2 deneyi yapan araştırmacılar, laboratuvarın dev mıknatısının etrafına milyarlarca müon fırlattı ve müonların manyetik kutuplarının yalpalama hızının teorik tahminlerden saptığını buldu. Garip davranış, gizli parçacıkların müonların manyetik özelliklerini etkilediğini ve evrenin temel kuvvetlerini ve temel parçacıkları tanımlayan standart parçacık fiziği modeline meydan okuduğunu gösteriyor. Ancak, fizikçileri ikna etmek için müon davranışına ilişkin tahminler hala geliştirilmeli ve daha fazla veri incelenmeli.

Kozmik Eğri Top

Fotoğraf: Gökbilimciler, önlerindeki galaksilerin halelerini (karanlık noktalar) ortaya çıkaran uzak kuasarlardan (küçük mavi noktalar) gelen ışığı kullanarak dev bir gökada yayı (görüntünün ortasındaki gülümseme şeklindeki eğri) keşfettiler.

Evren hakkındaki anlayışımızı alt üst edebilecek başka bir haberde, bilim adamları 3 milyar ışık yılı uzunluğunda dev bir gökada yayı tespit ettiler. Böyle bir bulgu, evrendeki maddenin büyük ölçeklerde eşit olarak dağıldığı varsayımına aykırıdır. İnsan gözünün göremediği yay, uzak galaksilerin çok parlak çekirdekleri olan yaklaşık 40.000 kuasarın analizinde gün ışığına çıktı. Ancak bazı şüpheciler, yayın, aslında insan gözünün seçici olması nedeniyle bu sonuçların da insan eğiliminin bir eseri olabileceğini iddia ediyor.

Erken Varış

Fotoğraf: Şu anda New Mexico'da bulunan bu insan ayak izleri 23.000 ila 21.000 yıl arasında olabilir, bu da insanların son buzul çağında Kuzey Amerika'da olduğunu düşündürüyor.

Bu yıl, insanların Amerika'ya düşünülenden 15.000 yıldan daha önce geldiğine dair yeni kanıtlar getirdi ve geçen yılki insanların Kuzey Amerika'ya yaklaşık 33.000 yıl önce ulaştığı iddiasını destekledi. Mayıs ayında, araştırmacılar, Meksika'da bir mağarada kazılan hayvan kemiklerinin yaklaşık 33.000 ila 28.000 yıl öncesine ait olduğunu bildirdi. Kemiklerin yakınında alet işlevi görebilecek yontma ve keskin kenarlı taşlar bulundu ve bu da bölgede insanların bulunduğuna işaret ediyor. Ve fosilleşmiş insan ayak izlerinin keşfi, insanların şimdi New Mexico olan bölgede 23.000 ila 21.000 yıl önce dolaştığını gösteriyor (SN: 11/6/21, s. 12). İzlerin yaşı doğrulanırsa, insanların son buzul çağının zirvesi sırasında Kuzey Amerika'da olduğu anlaşılacak.

En Eski Hayvan Fosilleri

Fotoğraf: Bu mikroskop görüntüsü, 890 milyon yıllık kayada bulunan eski deniz süngerleri fosillerinin solgun, solucan benzeri tüplerini göstermektedir.

890 milyon yıllık kayalarda bulunan küçük tüpler, deniz süngerlerinin kalıntıları olabilir. Bu iddia doğruysa, tüpler hayvan kökenlerini yaklaşık 350 milyon yıl geriye, hayvan yaşamı için uygun olmadığı düşünülen oksijenin yetersiz olduğu bir döneme itecektir. Ancak bazı araştırmacılar fosillerin deniz süngerleri olduğuna ikna olmuş değil. Şüpheciler, deniz süngerlerinin tipik özellikleri olan ve spikül olarak bilinen mineralize iskelet parçalarının eksikliğine ve birçok hayvansal olmayan organizmanın benzer tüpler yapabildiğine işaret ediyor.

Ekstragalaktik Gezegen

Fotoğraf: Spiral şekilli Whirlpool galaksisi, Samanyolu'nun hemen dışında görülen ilk gezegenin ev sahibi olabilir.

Gökbilimciler, Samanyolu'nun dışında, Dünya'dan yaklaşık 28 milyon ışık yılı uzaklıktaki bir galakside, bilinen ilk gezegeni tespit etmiş olabilirler. Geleneksel ötegezegen avlama teknikleri bu tür mesafeler için iyi çalışmaz, bu nedenle araştırmacılar, X-ışını ikilisi olarak bilinen ve parlak X-ışınları yayan bir tür eşleştirilmiş yıldız sistemi aradılar. Böyle bir sistemin önünden geçen veya geçiş yapan bir gezegen, bu X-ışınlarını geçici olarak engelleyerek gökbilimcileri gezegenin varlığı konusunda uyaracaktı. Bazı bilim insanları ise bu konuda şüpheci, çünkü gezegenin, bir teleskop bakarken, yörüngesi Dünya'nın bakış açısıyla mükemmel bir çizgideyken X-ışını ikilisini aktarması gerekiyordu.