137 Kilometre Genişliğindeki Bu Kuyruklu Yıldız, Resmi Olarak Gözlenenler İçinde Türünün En Büyük Örneği

2021'de tanımlanan Bernardinelli-Bernstein kuyruklu yıldızı, resmi olarak şimdiye kadar gözlemlenen en büyük kuyruklu yıldızdır.

Web sitesi arXiv'de bildirilen ve şimdi Astronomy and Astrophysics Letters dergisinde yayınlanmak üzere kabul edilen yeni çalışma, Hale-Bopp kuyruklu yıldızının tahtını elinden alıyor. Hale-Bopp 1995 yılında keşfedildi ve 1996 yılında çıplak gözle görülebilir hale geldi; yaklaşık 74 kilometre genişliğindeydi. 2014 UN271 kuyruklu yıldızı olarak da bilinen Bernardinelli-Bernstein’ın, yaklaşık 137 km çapında olduğu hesaplandı.

Bernardinelli-Bernstein kuyruklu yıldızı, adını, kara enerji araştırmaları veri setinde kuyrukluyıldızı ilk kez gören Pennsylvania Üniversitesi kozmolog Gary Bernstein ve Washington Üniversitesi doktora sonrası araştırmacısı Pedro Bernardinelli'den alıyor.

Kuyruklu yıldızı gösteren görüntüler 2014 yılına kadar uzanıyor, bu yüzden o yıl kuyruklu yıldızın resmi bilimsel tanımında yer alıyor. Bernardinelli ve Berstein sonraki yıllardaki görüntüleri incelerken küçük noktanın hareket ettiğini fark ettiler.

O zaman, kuyruklu yıldız araştırmacıların boyutu hakkında iyi bir ölçü elde edemeyecekleri kadar uzaktaydı, ancak muhtemelen oldukça büyük olduğunu tahmin edebiliyorlardı.

Kuyruklu yıldız, güneş sisteminin kenarında gezinen buz ve kaya parçalarından oluşan bir bulut olan Oort Bulutu'ndan geliyor. Yörüngesi onu güneşten bir ışık yılı kadar uzağa götürür ve tamamlanması 5,5 milyon yıl sürer.

Fotoğraf: Bernardinelli-Bernstein kuyruklu yıldızının (ortada) Ekim 2017'de Şili'deki Cerro Tololo Amerika Kıtası Gözlemevi'nde (CTIO) Víctor M. Blanco 4 metrelik Teleskopu üzerine monte edilen Karanlık Enerji Kamerası (DECam) tarafından görüldüğü hali.

Kuyruklu yıldız şu anda güneş sisteminin iç kısmına doğru hareket ediyor. 2031'de Dünya'ya en yakın konumunda olacak.

Yeni araştırma, Observatoire de Paris'te bir gökbilimci olan Emmanuel Lellouch tarafından yönetildi ve kuyruklu yıldızın 19.6 AU uzakta olduğunu belirlerken Ağustos 2021'de alınan Güney Amerika'daki Atacama Büyük Milimetre Dizisinden alınan verileri kullandı. (AU, Dünya ile güneş arasındaki mesafedir ve yaklaşık 150 milyon kilometre anlamına gelir.)

Araştırmacılar kuyruklu yıldızın kütlesinden çıkan mikrodalga radyasyonunu incelediler. Ekip, yansıyan bu ışık dalga boylarından kuyruklu yıldızın boyutunu çıkarabildi. Araştırmacılar yeni makalelerinde, bu tür bir ölçümün daha önce yapıldığı en uzun mesafe olduğunu yazdı.

Araştırmacılar, kuyruklu yıldız hala çok uzaktayken bir ölçüm almanın heyecan verici olduğunu ekledi, çünkü Bernardinelli-Bernstein, Dünya'ya yaklaştıkça büyük olasılıkla önemli ölçüde küçülecek. Kuyruklu yıldız güneşe yaklaştıkça toz ve gazdan oluşan kuyruğu genişleyecek ve ana gövdesi eriyip küçülecektir.

Lellouch ve meslektaşları, Atacama Dizisi gibi büyük teleskopların bilim insanlarının kuyruklu yıldızın kimyasal bileşimi hakkında daha fazla bilgi edinmelerine olanak sağlayacağını yazdı. Ayrıca kuyruklu yıldızın sıcaklığı, dönüşü ve şekli hakkında yakında daha fazla bilgi sahibi olacaklar.