Yok Olan Gözlemevi Ölümcül Çöküşten Sonra Bile Son Asteroid Uyarısını Verdi

Aralık 2020'de parçalara ayrıldıktan sonra, Arecibo Gözlemevi, insanlık için son bir ayrılık armağanını verdi.

Arecibo tarafından Aralık 2017 ile Aralık 2019 arasında toplanan verileri kullanan bilim insanları, şimdiye kadar yayınlanan Dünya'ya yakın asteroitler hakkında en büyük radar tabanlı raporu yayınladılar.

The Planetary Science Journal'da yayınlanan rapor, yaklaşık 70'i "potansiyel olarak tehlikeli" olarak kabul edilen, yani yörüngeleri onları 7,5 milyon kilometre içine getiren büyük asteroitler de dahil olmak üzere 191 Dünya'ya yakın asteroitin ayrıntılı gözlemlerini içeriyor.

Neyse ki, yeni tanımlanan bu asteroitlerin hiçbiri Dünya için acil bir tehdit oluşturmuyor; NASA'ya göre gezegenimiz en azından önümüzdeki 100 yıl boyunca ölümcül asteroid etkilerinden korunuyor.

Bununla birlikte, bilim insanları, yörüngelerinin doğanın bir tesadüfü nedeniyle değişmesi ve böylece onları Dünya ile çarpışma rotasına sokması durumunda, bunun gibi Dünya'ya yakın nesnelere hala çok dikkat ediyorlar.

Yeni rapor ayrıca, sürekli birbirinin yörüngesinde dönen neredeyse aynı boyutta iki kayadan oluşan, çok nadir bir "eşit kütleli" ikili asteroit olan 2017 YE5 adlı tuhaf bir uzay nesnesi de dâhil olmak üzere, gelecekte çalışmaya değer görülen birkaç asteroiti işaretledi.

Kayaların her birinin çapının 800 ila 900 metre arasında olduğu tahmin edilmektedir.

Araştırmacılar, asteroitin yüksek radar yansıtma özelliğinin, yüzeyinin altında bol miktarda su buzu olduğunu gösterebileceğini ve muhtemelen onu daha önce hiç görülmemiş bir buzlu, eşit kütleli, Dünya'ya yakın asteroit sınıfına dönüştürebileceğini yazdı.

Araştırmanın başyazarı Anne Virkki, bu yeni veri "hazinesi" ile bilim insanları, asteroitlerin gezegenimiz için oluşturabileceği potansiyel riskleri değerlendirmek için çok önemli olan bu asteroitlerin şekillerini, boyutlarını ve dönüş periyotlarını daha iyi ölçebilir.

Arecibo'nun Gezegensel Radar Bilim Grubu başkanı ortak yazar Flaviane Venditti, "Toplanan değerli veri miktarı benzersizdir ve bu sonuçlara mevcut başka hiçbir tesisle ulaşılamazdı" dedi.

Arecibo Gözlemevi, 1963 yılında Porto Riko'da inşa edildi ve dünyanın en büyük ve en güçlü radyo teleskopu oldu. İkonik 305 metre genişliğinde teleskop çanağı, Contact (1997) ve GoldenEye (1995) gibi filmlerde gösterildikten sonra 1990'larda dünyaca ünlü oldu.

O zamana kadar, gözlemevi, 1974'te insanlığın uzaylılara ilk mesajını uzaya ışınladığı için bilim camiasında zaten biliniyordu.

Arecibo'nun kariyeri, iki kritik destek kablosunun koparak teleskopun tamamen çökmesine yol açmasının ardından Aralık 2020'de aniden sona erdi.

Ekip, araştırmacıların hala Arecibo'dan gelen birikmiş veriyi analiz ettiğini belirtti - bu nedenle dünyanın en ünlü ölü teleskopunun önümüzdeki yıllarda mezarın ötesinden bize sunacak daha fazla bilimsel armağanı olabilir.