Sık Kâbuslar Parkinson Hastalığının Erken Belirtisi Olabilir

Yaşlı erkeklerde yapılan yeni araştırmaya göre, yaşamın ilerleyen dönemlerinde normalin üzerinde kâbus görülmesi Parkinson hastalığının erken bir belirtisi olabilir.

Sık rüyalar, özellikle erkekler arasında uzun süredir nörolojik hastalıklarla ilişkilendirilmiştir, ancak bunun, bu semptomların Parkinson'un bir uyarısı mı yoksa Parkinson zaten başladığı için oluşan bir durum mu olduğu bilinmiyordu.

12 yıl boyunca tipik beyin fonksiyonlarına sahip 3,818 yaşlı erkeğin sağlığını izleyen araştırmacılar, sık kâbus görenlerin Parkinson hastalığına yakalanma olasılığının iki kat daha fazla olduğunu buldu.

Tanıların çoğu, çalışmanın ilk beş yılında ortaya çıktı.

Sonuçlar, yaşlı yetişkinlerin, rüyalarının içeriği hakkında sorular sorarak Parkinson taramasından geçirilebileceğini gösteriyor. Daha sonra titreme ve yavaşlık gibi olası fiziksel semptomların başlangıcını durdurmaya yardımcı olmak için erken müdahalelerde bulunulabilir.

Parkinson hastalığının en büyük zorluklarından biri erken teşhistir. Çoğu insan hastalığa yakalandığını anladığında, beyin sapının bir kısmında dopamin salgılayan nöronların yüzde 60 ila 80'ini çoktan kaybetmiş oluyor.

Dahası, aynı araştırmacı tarafından daha önce yapılan bir araştırma, kötü rüyalar gören hastaların hızlı hastalık ilerlemesi gösterme olasılığının beş kat daha fazla olduğunu buldu.

Birmingham Üniversitesi'nden nörolog Abidemi Otaiku, "Parkinson hastalığını erken teşhis etmek gerçekten yararlı olsa da, çok az risk göstergesi var ve bunların çoğu pahalı hastane testleri gerektiriyor" diye açıklıyor.

Uyku ve Parkinson arasındaki bağlantı, araştırmacıların birkaç yıldır araştırdığı bir bağlantı.

Parkinson hastalarının yaklaşık dörtte biri, teşhis anından itibaren sık sık rahatsız edici rüyalar gördüğünü ve bazıları teşhis konmadan 10 yıl öncesine kadar kötü rüyalar gördüğünü bildirmektedir.

Geçmiş araştırmalar, Parkinson hastalığı olan kişilerin, genel popülasyondakilere göre dört kat daha sık kâbus görme olasılığının olduğunu gösteriyor.

Parkinson hastalarının ayrıca, rüyaların gece boyunca fiziksel olarak yeniden canlandırılmasına neden olan hızlı göz hareketi uyku bozuklukları geliştirmesi daha olasıdır.

Araştırmada, sık sık rahatsız edici rüyalar bildiren katılımcıların, 12 yıl boyunca Parkinson hastalığına yakalanma olasılığı iki kat daha fazlaydı.

Dahası, çalışmanın ilk dört yılında, sık sık rahatsız edici rüyalar, nörolojik hastalığa yakalanma riskinde altı kat artışla ilişkilendirildi.

Uyku sırasında beyin aktivitesini ölçmek için daha fazla araştırma yapmadan, kâbus gören Parkinson hastalarında biyolojik düzeyde neler olduğunu söylemek zor.

Parkinson'lu erkekler, Parkinson'lu kadınlardan daha rahatsız edici rüyalar görme eğilimindedir, ancak bunun nedeni belirsizliğini koruyor.

Bir hipotez, kâbusların geç başlamasının bazı erkeklerde nörodejenerasyonun erken bir işareti olduğudur.

Kadınların erken yaşlarda düzenli kâbus görme olasılığı daha yüksektir, ancak 65 yaşından sonra erkekler arayı kapatmaya başlar.

Belki de erkek beyni yaşlandıkça, uyku sırasında duyguları düzenleyen ön kortekste bir şeyler değişiyordur.

Araştırmacılar şimdi bunun ne olabileceğini anlamak için elektroensefalografi kullanmayı planlıyorlar.

Çalışma EClinicalMedicine'de yayınlandı.