Rus Ordusu Uydularından Birini Füzeyle Patlattı

Rus ordusu, kendi uydularından birini bir füzeyle havaya uçurarak, şu anda Uluslararası Uzay İstasyonunda (ISS) bulunan Rus astronotları da dahil olmak üzere yörüngedeki herkes için tehlike arz eden uzay enkazı yarattı.

15 Kasım'da, 1982'de fırlatılan Cosmos 1408'i yok etmek için yere dayalı bir füze kullanıldı. Ortaya çıkan malzeme bulutu, düşük Dünya yörüngesinde daha fazla tehdit yaratarak gelecekte başka çarpışmaları tetikleyebilecek durumda. Çin'in 2007'de havaya uçurduğu Fengyun-1C'nin bir parçasından kaçınmak için ISS'nin kaçamak hareketler yapmasından sadece bir hafta sonra geldi.

ISS astronotları, NASA tarafından Cosmos 1408'in yok olmasına atfedilen bir enkaz bulutu tehdidinden korundu. NASA yöneticisi Bill Nelson, "İnsanlı uzay uçuşlarındaki uzun ve hikayeli geçmişiyle, Rusya'nın yalnızca ISS'deki Amerikalı ve uluslararası ortak astronotları değil, aynı zamanda kendi kozmonotlarını da tehlikeye atması düşünülemez" dedi.

Alçak Dünya yörüngesi şimdiden binlerce çalışan uydu, birçok ölü uydu ve milyonlarca uzay çöpüyle dolu – bunlar uzay yürüyüşleri sırasında atılan aletlerden boya parçacıklarına kadar her şey olabilir. Uzay çöplerinin çoğu çok küçük olsa da, hızları veya yönleri çarptıklarından çok farklıysa yine de tehlikeli olabilirler. Uzun vadeli tehdit, belirli bir irtifanın o kadar kalabalık olduğu ve zincirleme bir çarpışma reaksiyonunun başladığı ve her bir çarpmanın yeni çarpışma riskini artıran yeni enkaz parçaları oluşturduğu Kessler Sendromu'dur.

Cosmos 1408, insanlığın uzaya çöp atması tarihindeki en kötü olay olarak kolayca ortaya çıkabilir. Flinders Üniversitesi'nden Dr. Alice Gorman IFLScience'a verdiği demeçte Cosmos 1408'in 2.200 kilogram ağırlığındayken Fengyun-1C sadece 880 kilogram olduğunu belirtti.

'Dr Space Junk vs The Universe: Archaeology and the future' kitabını yazan Gorman, Fengyun-1C'nin sonunda izlenecek kadar büyük 2.000 parça olduğunu söyledi - 10 santimetreden daha fazla. Şimdiye kadar ABD Dışişleri Bakanlığı, Cosmos 1408'den izlenebilecek kadar büyük 1.500 parça tespit ettiğini iddia ediyor, ancak Gorman bunun artmasını bekliyor. Füze hedef uygulaması için kullanılan diğer uydular çok daha küçüktü ve sonuç olarak daha az çöp üretti.

645 ila 679 kilometre arasında değişen bir yörüngeye sahip olan Cosmos 1408'in parçaları, atmosferik sürtünmenin yörüngelerinin bozulmasına neden olacağı ve sonunda sorunu ortadan kaldıracağı bölgenin içindedir. Ancak Gorman, bunun zaman çizelgesinin tahmin edilemez olduğunu söyledi. Gorman, IFLScience'a “Her zaman işlerin hızla bozulacağını söylerler” dedi. “Starlink hakkında söyledikleri bu. Hızlı bir şekilde birkaç saat demekse bu harika, ancak potansiyel olarak bu on yıllar olacak. Fengyun 1C'den gelen parçaların yarısı 14 yıl sonra hala yörüngede.''

Starlink gibi projeler sadece Kessler Sendromu tarafından tehdit edilmekle kalmaz, aynı zamanda onu çok daha olası kılar. Gormon, daha yüksek yörüngelere geçişin yalnızca ekstra yakıt gerektirmeyeceğini, aynı zamanda yer tabanlı alıcılar için altyapı gereksinimlerini değiştireceğini belirtti. Dahası, yörüngesel bozunma şu anda popüler yörüngelerde yavaş çalışırken, neredeyse 2.000 kilometrenin üzerinde durur ve bize sorunu çözmemiz için hiçbir yol vermez. Cosmos 1408'in yıkımı, Rus kozmonotlarının ISS'de olduğu bir zamanda meydana geldiği için özellikle şok ediciydi ve yeni oluşturulan nesnelerden biri tarafından vurulma riski altında olabilir. Rusya'nın uzay ajansı Roscosmos, geçen hafta tedarik gemilerinden birini kullanarak ISS'yi Fengyun 1C parçasından temizleyerek tehlikeleri fark etti. Gorman, kaynaklarının Roscosmos'un Cosmos 1408'in havaya uçurulmasına kadar kendi ülkelerinin ordusunun planlarından haberdar olmadığını belirttiğini söyledi, bu da ajansın yayınladığı ilginç açıklamayla çelişmeyen bir şey.