Perseverance'ın Mars Kayası Örneği "Yeşil" Mineral İçeriyor

Uzun zamandır Mars'ta inceleme yapan Perseverance gezici aracı, hâlâ Kızıl Gezegen'den çıkanları araştırmak için uğraşıyor. Gezici araç Dünya'ya göndermek üzere üçüncü örneğini kilitledi ve bulgularını yükledi. Bir kayanın içine bakan Perseverance, daha önce kimsenin görmediği bir şeye bakmak için küçük bir yama kazıdı, yüzey tabakasının altında ne yattığını merak ediyordu. Sonuç olarak, ‘olivin’ olarak bilinen, yeşilimsi bir mineral taşıyan kayaya ulaştı.

Gezici aracın Dünya'daki temsilcileri twitter hesabından "Yanımda taşımak için başka bir küçük Mars parçası. Son örneğim yeşilimsi mineral olivin dolu bir kayadan, ve oraya nasıl geldiği konusunda bilim ekibim arasında birkaç fikir var. Hipotezler havada uçuyor! Bilim kuralları." şeklinde bir paylaşım yaptı.

Gezici robot jeolojinin gerçekten muhteşem olduğunu göstermeyi amaçlıyor gibiydi. Birkaç gün önce, kayanın iç kısımlarını ortaya çıkarmak için kazınmış yüzeyin bazı görüntüleriyle birlikte "bir sonraki hedefini sıfırladığını" iletti. Bazı konsantre mineraller ve tortuları göstermek için hevesliydi.

Olivin, Dünya'nın mantosunun çoğunu oluşturan magnezyum demir silikattır. Yeşilimsi renklidir, yeryüzünde Hawaii'nin yeşil kumlu Papakōlea Plajı'nın nedeni olarak bilinir. Olivin gibi mineraller genellikle katılaşmış volkanik kaya parçalarında bulunur.

Perseverance'in ilk indiği yer olan Jezero Krateri aslında bir zamanlar antik bir göl yatağıydı. Olivinler, karbonatlar gibi minerallerin ve organik moleküllerin toplandığı geniş bir nehir deltasının parçası olduğu için seçilmişti. NASA, tipik olarak karbondioksit ile sıvı su karıştığında oluşan olivin ve karbonatlar arasındaki ilişkiyi araştırıyor. Mars'ın levha tektoniği olmadığı için, milyarlarca yıl önce oluşan jeolojik oluşumlar bugün pek değişmedi. Bu da bize gezegenin tarihi ve Mars'ın potansiyel yaşanabilirliği hakkında büyüleyici bir fikir sunuyor.

Perseverance ekibinin belirttiği gibi, olivinlerin oraya nasıl gelmiş olabileceğine dair hipotezler havada uçuşuyor. Kraterin kurumuş bir göl yatağı mı yoksa eski bir yanardağdan gelen patlayıcı kül birikintisi mi olduğuna dair daha fazla kanıt gerekiyor.

KAYNAK: