NASA'nın Mars Lander' 4 Yılın Ardından Kendini Kapattı

NASA, Mars'ı araştırmak için 4 yıl harcayan InSight iniş aracına veda etti.

ABD uzay ajansı, görev kontrolünün uzay aracıyla art arda 2 denemede iletişim kuramadığını ve bunun da güneş enerjisiyle çalışan pillerinin bittiği sonucuna vardığını söyledi.

NASA, "InSight emekli oluyor olabilir, ancak mirası - ve Mars'ın derinliklerinden elde ettiği bulgular - yaşayacak" dedi.

Uzay ajansı, Dünya ile en son 1 hafta önce iletişim kuran iniş aracından gelen bir sinyali dinlemeye devam edeceğini söyledi, ancak 2 güneş panelinde aylarca Mars tozu birikerek gücünü tükettikten sonra bunun pek olası görülmediği düşünülüyor.

Misyonun California'daki Jet Propulsion Laboratuvarı'ndaki baş araştırmacısı Bruce Banerdt, "InSight'ı son 4 yıldır Mars'taki arkadaşımız ve meslektaşımız olarak düşündük, bu yüzden veda etmek zor," dedi.

​InSight, ABD gezicileri Perseverance and Curiosity ve Çinli Zhurong ile birlikte şu anda Kızıl Gezegende bulunan 4 araçtan biriydi.

Kasım 2018'de gezegenin içini incelemek için Mars'a gitti ve Fransa'da yapılan sismometresi büyük ilerlemelerin yolunu açtı.

İçinden geçtikleri maddelere göre değişen sismik dalgalar, gezegenin içinin bir resmini sunar.

Örneğin, bilim insanları Mars'ın çekirdeğinin sıvı olduğunu doğrulayabildiler ve Mars kabuğunun kalınlığını belirleyebildiler - daha önce düşünülenden daha az yoğun ve muhtemelen üç katmandan oluşuyor.

Lander, Mars'taki hava durumu ve çok sayıda deprem aktivitesi hakkında ayrıntılar verdi.

Son derece hassas sismometresi, bazıları meteoroid çarpmalarının neden olduğu 1.319 deprem tespit etti.

Institut de Physique du Globe de Paris'ten Philippe Lognonne, "InSight ile sismoloji, astronotların Ay'a sismometreler getirdiği Apollo görevlerinden bu yana ilk kez Dünya'nın ötesindeki bir görevin odak noktasıydı" dedi.

"Yeni bir çığır açtık."

NASA, bu yılın başlarında robotik kolunu ve küçük bir kepçeyi kullanarak güneş panellerindeki tozu nazikçe temizleyerek uzay aracının görevini genişletmeyi başardı.​

Bununla birlikte, InSight'ın bilimsel operasyonlarının tümü sorunsuz gitmedi, örneğin "köstebek" lakaplı bir sivri uç, robotun indiği toprağın bileşimi nedeniyle gezegenin sıcaklığını ölçmek için yüzeyin altına girmekte zorlandı.

NASA, Alman Havacılık ve Uzay Merkezi tarafından sağlanan sondanın sonunda yüzeyin biraz altına gömüldüğünü ve Mars toprağının fiziksel ve termal özellikleri hakkında değerli veriler sağladığını söyledi.