NASA'nın DART Görevi, Dimorphos Asteroidine Tam İsabet Etti
DART, Dimorphos asteroidi üzerindeki hedefine vurdu, ancak gök taşının yörüngesini ne kadar değiştirdiğini öğrenmek için beklememiz gerekecek.

Çift Asteroid Yönlendirme Testi (DART) bir şeyi kanıtladı - bir uzay aracını Dünya'dan 11 milyon kilometre uzaktaki Büyük Piramit büyüklüğündeki bir kayaya yüksek hızda çarpma yeteneğine sahibiz. Bu süreçte, Dimorphos'un yüzeyini oluşturan karmakarışık kayaların bazı mükemmel görüntülerinin yanı sıra, daha büyük asteroid Didymos'un bazı görüntülerini de aldık.

Çarpışmanın Dimorphos'un yoldaşı etrafındaki yörüngesini ne kadar değiştirdiğini ve dolayısıyla gelecekteki tehditleri yeniden yönlendirmek için ne gerektiğini öğrenmek günler veya haftalar alabilir. Bu sırada, geri gönderdiği görüntüler, küçük bir araba büyüklüğündeki bir araçla saniyede 6,6 kilometre hızla bir kaya parçasına yönelmenin nasıl bir şey olduğunu hissettirdi.

Bilim insanları Dünya'nın son kitlesel yok oluş olayından bir asteroidin sorumlu olduğundan emin olduklarından beri, bariz bir soru şuydu: tekrarından nasıl kaçınabiliriz? Gerçekte, Deep Impact, Armageddon veya Don't Look Up gibi filmlerde sunulana benzer bir tehditle yakın zamanda karşılaşmamız pek olası değil. Ancak, daha küçük kayalarla karşılaşmalar çok daha yaygındır ve milyonlarca insanı kolayca öldürebilir. DART, bu tür tehlikelere karşı gezegen savunması oluşturmakla ilgilidir.

NASA Yöneticisi Bill Nelson yaptığı açıklamada, "Özünde DART, gezegen savunması için benzeri görülmemiş bir başarıyı temsil ediyor, ancak aynı zamanda tüm insanlık için gerçek bir fayda sağlayan bir birlik görevidir." dedi. "NASA kozmosu ve ana gezegenimizi incelerken, biz de o evi korumak için çalışıyoruz ve bu uluslararası işbirliği, bilim kurguyu bilim gerçeğine dönüştürerek Dünya'yı korumanın bir yolunu gösterdi."

Asteroit tepkileri hakkında bir şey öğrendik. Sanal Teleskop Projesi, Klein Karoo Gözlemevi'nin Dimorphos'a odaklanmasını sağladı ve çarpmanın neden olduğu tozun bir sonucu olarak kabaca dört büyüklük (40 kat) arttığını ve yaklaşık 10 dakika içinde tekrar söndüğünü gözlemledi. Dünya tabanlı teleskoplar tarafından yakalanan çarpışmanın görüntülerini burada görebilirsiniz.

close up image of Dimorphos' surface

Dimorphos'un çarpmadan 2 saniye önce çekilmiş son tam görüntüsü.

Ne Didymos ne de Dimorphos, yakın gelecekte Dünya'ya yönelik bir tehdit oluşturmuyor. Dimorphos bir hedef olarak seçildi, çünkü daha büyük asteroit etrafındaki yörüngesini o kadar doğru ölçtük ki, DART çarpma kuvvetinin onu ne kadar etkilediğini tam olarak söyleyebileceğiz.

Plan hala bu, ancak geminin kendisi şimdi muhtemelen asteroidin yüzeyine saçılmış ve herhangi bir ölçüm yapamayacak veya herhangi bir sinyal gönderemeyecek durumda olduğundan, yer tabanlı gözlemleri beklemek zorundayız. Bunların sonuçlarının haftalar alacağı tahmin ediliyor.

Dört yıl içinde, Avrupa Uzay Ajansı'nın Hera görevi, çarpışmanın sonucunu incelemek için Didymos/Dimorphos sistemini ziyaret edecek. Dimorphos'un kütlesinin kesin bir ölçüsünü elde ederek, daha ağır asteroitlerde benzer değişiklikler oluşturmak için gereken uzay aracının boyutunu bulacak.

Dimorphos'un yörüngesinin ne kadar değiştiğine bağlı olarak, sözde “kinetik çarpma” yaklaşımının gelecekte benzer cisimleri, sevgili evimizi tehdit etmeye cüret etmeleri halinde, yönlendirmek için uygun bir yöntem olup olmayacağına karar verebileceğiz. Plan, davetsiz misafirleri Bruce Willis tarzı havaya uçurmak değil, güvenli bir şekilde yandan kayacak kadar yönlerini değiştirmelerini sağlamak.

Ancak, asteroitler, katı taşlı demir yığınlarından kendilerini zar zor bir arada tutan “moloz yığınlarına” kadar birçok farklı bileşimde bulunurlar. Dahası en büyük tehdit, büyük ölçüde buzdan oluşan kuyruklu yıldızlardan kaynaklanıyor olabilir.

Nihai gezegensel savunma sistemi, muhtemelen belirli tehdit türlerine göre özelleştirilmiş bir dizi farklı yöntem gerektirecektir. Bu nedenle, DART bize kinetik çarpmanın bu araç setine ne kadar iyi uyduğunu söyleyecektir, ancak gelecek sonuçlar bunun büyük bir başarı olduğunu gösterse bile, diğer çözüm arayışlarını sona erdirmeyecektir.