NASA'nın Curiosity Rover'ı Mars’ta Eski Bir Gölün Kalıntılarına Rastladı

ABD uzay ajansı Çarşamba günü yaptığı açıklamada, NASA'nın Curiosity gezgini gezegenin daha kuru olması beklenen bir bölgesinde dalga dalgalı kayalar yani eski bir gölün kanıtını bulduğunu söyledi.

Curiosity'nin California'daki NASA'nın Jet Propulsion Laboratuvarı'ndaki proje bilimcisi Ashwin Vasavada, "Bu, tüm görevde gördüğümüz geçmişteki su ve dalgaların en iyi kanıtıdır" dedi.

2012'den beri Mars'ı keşfeden gezici, milyarlarca yıl önce sığ bir gölün dalgalarının neden olduğu kayaların yüzeyindeki dalgalı desenlerin çarpıcı resimlerini geri gönderdi.

Curiosity daha önce, göllerin kuruduklarında geride bıraktıkları tuzlu minerallerde bir zamanlar Mars'ın bazı kısımlarını kapladığına dair kanıtlar bulmuştu.

Ancak NASA bilim insanları, Gale Krateri'nde gezicinin şu anda keşfetmekte olduğu alanda bu kadar kesin su kanıtı bulduklarında şaşırdılar.

Vasavada yaptığı açıklamada, "Görevimiz sırasında birçok göl yatağından tırmandık, ancak dalgalanmalarını hiç bu kadar net görmemiştik" dedi. "Bu özellikle şaşırtıcıydı, çünkü içinde bulunduğumuz alan muhtemelen Mars'ın daha kuru hale geldiği bir zamanda oluştu."

Curiosity, Sharp Dağı olarak bilinen 5 kilometre yüksekliğindeki bir dağın eteklerini keşfediyor.

NASA, gezicinin Sharp Dağı'ndaki ıslak heyelanlarla yıkanan bir vadide enkaz da tespit ettiğini söyledi.

NASA, Sharp Dağı'nın en eski katmanlarının bilim insanlarına bir tür "Mars zaman çizelgesi" sağladığını söyledi.

Bu, "Mars'ın eski geçmişinde Dünya'ya daha çok benzeyen, daha sıcak bir iklime ve bol suya sahip bir gezegenden bugünkü dondurucu çöle nasıl evrildiğini" incelemelerine olanak tanıyor.

Başka bir Mars gezgini olan Perseverance, geçmişteki mikrobiyal yaşam belirtilerini aramak için Şubat 2021'de Kızıl Gezegene indi.

Çok görevli gezici, laboratuvar analizi için 2030'larda Dünya'ya geri gönderilmek üzere kapalı tüplerde 30 kaya ve toprak örneği toplayacak.