Mini Beyinler Sayesinde Ağrı Kesici Anlayışlarımız Değişiyor Olabilir
Vücudumuzun ağrıyı nasıl hissettiği konusundaki bildiklerimiz mini beyinler sayesinde değişmiş olabilir.

Mini beyin bağlantılarının keşfedilmesi ile, ağrının vücutta nasıl hissedildiği konusundaki bilgilerimiz ve ağrı tedavisi yöntemlerimiz değişiyor.

Bugüne kadar, ağrı hissinin yalnızca merkezi sinir sistemi ile ilişkili olduğu bilinmekteydi fakat yeni çalışmalar, periferik sinir sisteminin ağrı üzerinde önemli rolü olduğunu gösteriyor.

Leeds Üniversitesi’nden araştırmacı Nikita Gamper, henüz sistemin nasıl çalıştığını bilmediklerini fakat periferik sinir sisteminde, bilginin beyin tarafından algılanmasını sağlayan makinelerin yer aldığını söylüyor.

Araştırmacılar, periferik sinir sistemi ve beyin arasında bilgi taşıyan nöral sistemin vücudun ağrıya vereceği tepkiyi kontrol ettiğini belirtiyorlar.

Araştırmacılar bu duruma “ağrı kontrollü kapı teorisi” ismini vermişler. Bu teoriye göre; periferik ve merkezi sinir sistemleri arasında hangi bilginin merkezi sinir sistemine iletileceğini kontrol eden bir kapı mekanizması bulunuyor. Bu sistemde, periferik sinir sistemi gelen sinyalleri merkezi sinir sistemine iletmeden önce değerlendirmekte ve bu sayede ağrı kontrolünü yapmakta. Geçtiğimiz yıllarda, periferik sinir sisteminin vücutta çok daha karmaşık görevlerinin olduğu tahmin edilmekteydi fakat bu çalışma ile bu teori üzerinde somut bilgiler elde edilmiş oldu. Bu çalışma periferik sinir sisteminin ağrı hassasiyeti üzerindeki rolünü kesin kanıtlarla saptayan ilk çalışma olma özelliği taşıyor.

Fareler üzerinde yapılan çalışma; GABA sinyal moleküllerinin yardımıyla gelen bilginin merkezi sinir sistemine gitmeden değerlendirildiğini gösteriyor. GABA sinyal yolaklarında, ganglia hücreleri arasında bu sinyallerin düzenlendiği ve sonrasında merkezi sinir sistemine gönderildiği bu yapılan çalışma ile belirlenmiştir.

Periferik sinir sistemi incelendiğinde; nöronal iletişim için makinelerin var olduğu ve her duyunun sanki kendi mini beyni varmış gibi gelen bilgileri yorumlayabildiği saptanmıştır.

Bu çalışmanın bir sonraki basamağında, bu sistemin nasıl çalıştığının tamamıyla anlaşılması ve bu mini beyin ağlarının çalışma prensiplerinin belirlenmesi yer alıyor. Bu sistemin yapısının anlaşılması ile çok daha etkili ağrı kesicilerin geliştirilebileceği düşünülüyor.

Hebei Üniversitesi’nden araştırmacı Xiaona Du, bu çalışma ile ağrı tedavisi anlayışlarımızın tamamen değişebileceğini ve hedefli ilaçların periferik sinir sistemini etkileyecek şekilde kullanılabileceğini belirtiyor.

Araştırma; Journal of Clinical Investigation dergisinde yayınlanmıştır.

Kaynak

İleri okuma