Mars'ta Ortaya Çıkan Organik Moleküller
Curiosity'nin yeni tür deneyi ile Mars'ta ortaya çıkan organik moleküller

Mars'ta Ortaya Çıkan Organik Moleküller

NASA'nın Goddard Uzay Uçuş Merkezi ile birlikte çalışan uluslararası uzay araştırmacıları ekibi, Curiosity gezici robotunda yeni bir deney kullanarak Mars'ta daha önce bilinmeyen organik moleküller buldu. Sonuçlar Nature Astronomy dergisinde yayınlandı.

Bugüne kadar NASA, kısmen dünya dışı yaşam olasılığı hakkında daha fazla bilgi edinmek için Mars'a dokuz yörünge ve altı gezici gönderdi. Bu amaçla gezegen çeşitli kameralarla fotoğraflandı. Daha yakın zamanlarda geziciler analiz için numune toplamak üzere Mars toprağına girdiler. Bu tür çalışmaların amacı topraktaki veya yüzeyin yakınındaki kimyasallar hakkında daha fazla bilgi edinmek, ancak daha spesifik olarak organik moleküller içerip içermediğini görmektir. Eğer öyleyse, bunlar gezegendeki yaşamın veya önceki yaşamın kanıtı olabilirler. Geziciler organik moleküller buldular ancak örnekler bunların canlı bir organizma tarafından üretildiğini veya kullanıldığını iddia etmek için yeterli değildi, arayış devam etti. Bu yeni çabada, Curiosity gezicisinin tatbikatı 2017'de çalışmayı durdurduktan sonra, yakın zamanda kontrol ekibi gezici tarafından daha önce yapılmamış bir tür deney yapmayı seçti.

Curiosity, analiz edilirken toprak örneklerini tutan bir dizi kap olan Mars'ta Numune Analizi adlı bir araç taşıyor. Dizide 74 fincan var ama dokuz tanesi hariç hepsi çoğu zaman boş. Dolu olan dokuz kap başka tür deneyler yapmak için kullanılan kimyasalları içeriyor. Matkap arızası nedeniyle, NASA'daki ekip, kimyasalları içeren kaplara toprak örnekleri bırakmayı ve ardından reaksiyonlar nedeniyle salınan kimyasalları analiz etmeyi seçti. Numuneyi, numune alıcısındaki kaplardan birine bırakmak yerine, kimyasal bir karışımla önceden doldurulmuş bir kaba bıraktılar. Kupadan salınan moleküller daha sonra tutuldu ve analiz edildi. Araştırmacılar Mars'ta daha önce hiçbir uzay ajansının tespit etmediği organik molekülleri ortaya çıkardı. Mars bugün soğuk ve çorak olmasına rağmen, bir zamanlar akan nehirlere ve göller göllere sahip olmuş olabilir. Bilim adamları, gezegenin bir zamanlar yaşanabilir olabileceğine ve muhtemelen erken tarihi boyunca eski mikrobiyal yaşama ev sahipliği yapmış olabileceğine inanıyor. Bu yeni deney kesin bir yaşam kanıtı bulmasa da, Mars ve diğer gezegenlerde bunu test etmenin başka yeni yolları olduğunu gösterdi. Mars'tan daha fazla örnek toplamak için araştırmanın arkasındaki bilim insanları 2022'de Avrupa Uzay Ajansı'nın ExoMars misyonunun başlatılmasını bekliyor.

Kaynaklar: