Kuantum Hard Diskte Devrim Niteliğinde Gelişme
Bilim insanları kayıt zamanı 100 faktörden fazla olan prototip kuantum sabit disk geliştiriyor. Ekibin ulaştığı altı saatlik kayıt zamanı, dünya çapında kuantum bilgiye dayalı şifrelenmiş veri ağına doğru büyük bir adım olarak görülüyor.

Avustralya Ulusal Üniversitesi’nden Manjin Zhong, “Yakında dünyanın herhangi iki noktasından kuantum bilgiyi taşımanın mümkün olacağını düşünüyoruz. Kuantum durumu çok kırılgandır ve normalde mili saniyeler içinde çöker. Uzun depolama zamanımız kuantum bilginin iletiminde bir devrim yaratabilir.” dedi. Işığın fotonları gibi kuantum parçacıklardan oluşturulduğu için kuantum bilgi kırılamaz şifreleme imkanı sağlıyor. Ne kadar uzak olurlarsa olsunlar karmaşık parçacıklar bir birilerini etkileyebiliyor. Otago Üniversitesi’nde fizikçilerden oluşan bir ekip kristalin içine evropiyum elementini ekleyerek bu nadir elementin atomlarında kuantum bilgiyi saklamayı başarmıştı. Ekibin solid-state tekniği bu gün kuantum bilgiyi iletmek için 100 km uzun mesafeler için optik kablolarla kullanılan lazer hüzmelerine alternatif olduğu düşünülüyor.

Zhong, “Saklama süremiz o kadar uzun ki artık insanların en iyi kuantum bilgi iletme yönteminin ne olduğunu tekrar düşünmesi gerek. Bizim kristallerimizi yaya olarak taşısak bile lazer sistemlerden çok daha az veri kaybı meydana geliyor. Şimdi karmaşık ışığı ayrı kristallerde taşımayı düşünüyoruz. Yani krsitallerimizi kuantum bilgi için taşınabilir optik sabit disk olarak görebiliriz.” diyor. Ayrıca bu sabit disk kuantum mekaniğinin temellerini test etmek için de çok heyecan verici. “Bu yeni cihaz kuantum teorisini de test etmemize yardım edecektir,” diyor Profesör Matthew Sellars