Kan Grubu, Erken İnme Riskini Etkiliyor

Araştırmacılar, A grubu kan gruplarından birine sahip kişilerin, diğer kan gruplarına sahip kişilere kıyasla 60 yaşından önce felç geçirme olasılığının daha yüksek olduğunu buldu.

Kan türleri, kırmızı kan hücrelerimizin yüzeyinde görüntülenen zengin kimyasal çeşitliliğini tanımlar. Birlikte AB olarak, ayrı ayrı A veya B olarak bulunabilen veya O olarak adlandırılırlar.

Bu ana kan grupları içinde bile, sorumlu genlerdeki mutasyonlardan kaynaklanan küçük varyasyonlar vardır.

Şimdi, genomik araştırmalar, A1 alt grubu için olan gen ile erken inme arasında açık bir ilişki olduğunu ortaya çıkardı.

Araştırmacılar, inme geçiren yaklaşık 17.000 kişiyi ve yaklaşık 600.000 inme olmayan kontrol grubunu içeren 48 genetik çalışmadan veri topladı. Katılımcılar 18 ile 59 yaşları arasındaydı.

Genom çapında bir araştırma, daha erken felç riski ile güçlü bir şekilde ilişkili iki yeri ortaya çıkardı. Biri, kan grubu genlerinin olduğu noktaya denk geldi.

Spesifik kan grubu gen tiplerinin ikinci bir analizi, daha sonra, A grubunun bir varyasyonu için kodlanmış genomu olan kişilerin, diğer kan gruplarından oluşan bir popülasyona kıyasla, 60 yaşından önce felç geçirme şansının yüzde 16 daha yüksek olduğunu buldu.

O1 grubu geni olanlar için risk yüzde 12 daha düşüktü.

Bununla birlikte, araştırmacılar, A tipi kanı olan kişilerde ek inme riskinin küçük olduğunu, bu nedenle bu grupta ekstra dikkate veya taramaya gerek olmadığını belirtiyorlar.

Maryland Üniversitesi'nden kıdemli yazar ve vasküler nörolog Steven Kittner, “A kan grubunun neden daha yüksek bir risk oluşturduğunu hala bilmiyoruz” diyor.

"Ancak, kan damarlarını kaplayan trombositler ve hücreler gibi kan pıhtılaşma faktörlerinin yanı sıra, tümü kan pıhtılarının gelişiminde rol oynayan diğer dolaşımdaki proteinlerle bir ilgisi vardır."

Çalışma bulguları endişe verici görünse de, bu kan grubu erken felç riskine önlem alabilir.

ABD'de her yıl 800.000'den az kişi felç geçiriyor. Bu olayların çoğu – yaklaşık her dört kişiden üçü – 65 yaş ve üzeri kişilerde meydana gelir ve riskler 55 yaşından sonra her 10 yılda bir ikiye katlanır.

Ayrıca, araştırmaya dâhil edilen insanlar Kuzey Amerika, Avrupa, Japonya, Pakistan ve Avustralya'da yaşadılar ve Avrupa kökenli olmayan kişiler katılımcıların yalnızca yüzde 35'ini oluşturuyordu. Daha çeşitli bir örneklemle gelecekteki çalışmalar, sonuçların önemini netleştirmeye yardımcı olabilir.

Kittner, "Artan inme riskinin mekanizmalarını netleştirmek için açıkça daha fazla takip çalışmasına ihtiyacımız var" diyor.

Araştırmanın bir diğer önemli bulgusu, 60 yaşından önce felç geçirenlerle 60 yaşından sonra felç geçirenleri karşılaştırırken geldi.

Bunun için araştırmacılar, 60 yaş üstü felç geçirmiş yaklaşık 9.300 kişiden ve felç geçirmemiş 60 yaş üstü yaklaşık 25.000 kontrol grubundan oluşan bir veri kümesi kullandılar.

A tipi kan grubunda artan inme riskinin geç başlangıçlı inme grubunda önemsiz hale geldiğini buldular, bu da yaşamın erken döneminde meydana gelen inmelerin daha sonra meydana gelenlere göre farklı bir mekanizmaya sahip olabileceğini düşündürdü.

Yazarlar, genç insanlarda felçlerin atardamarlarda yağ birikintilerinin birikmesinden (ateroskleroz adı verilen bir süreç) kaynaklanma olasılığının daha düşük olduğunu ve daha çok pıhtı oluşumuyla ilgili faktörlerden kaynaklanma olasılığının daha yüksek olduğunu söylüyor.

Çalışma ayrıca, B tipi kanı olan kişilerin, yaşlarına bakılmaksızın inme olmayan kontrollere kıyasla felç geçirme olasılığının yüzde 11 daha fazla olduğunu buldu.

Bu makale Neurology'de yayınlandı.

Arzu