İnanılmaz Hızlandırılmış Çekim Tüm Gece Gökyüzünün Yaşamında On Yılı Ortaya Çıkardı
Atmosferik parazitlerden kurtulan NEOWISE uzay aracı, bazıları hızlandırılmış filmlere dönüştürülmüş on yıllık tüm gökyüzü haritaları yarattı.

Her altı ayda bir, NASA'nın Dünyaya Yakın Cisim Geniş Alan Kızılötesi Araştırma Kaşifi (NEOWISE), Güneş'in etrafında yarı yol alarak görünürdeki her şeyi fotoğraflar. Bu görüntüler, her yıl milyonlarca gök cisminin parlaklığını ve konumunu ortaya çıkaran "tüm gökyüzü" haritalarını oluşturur. Şimdi, bu gökyüzü haritalarından 18'ini kullanan bilim insanları, on yıldan fazla bir zamana yayılan tüm gökyüzünün bir hızlandırılmış çekimini oluşturdular.

NEOWISE, gökyüzünü dört kızılötesi dalga boyunda gözlemlemek için 2009'da fırlatıldı. JWST ile spektrumun aynı bölümünde çalışsa da yaklaşımı çok farklıdır, mükemmel detaylardaki küçük parçalar yerine, bir seferde gökyüzünün geniş alanlarını dolunaydan daha büyük yakalar.

2011-2013 arasındaki iki yıllık bir ara dışında, teleskobun dedektörleri her yıl neredeyse tüm gökyüzünü yakalıyor ve aksi takdirde gözden kaçırabileceğimiz varyasyonları ortaya çıkarmak için birbiriyle karşılaştırılabilecek bir görüntü stoğu oluşturuyor.

Gezegenler, kuyruklu yıldızlar ve asteroitler bir yana, gökyüzü genellikle o kadar yavaş değişir ki hiç değişmediğini düşünmek kolaydır. Arizona Üniversitesi'nden Dr. Amy Mainzer bir açıklamada, "Dışarı çıkıp gece gökyüzüne bakarsanız, hiçbir şey değişmemiş gibi görünebilir, ancak durum böyle değil." dedi. “Yıldızlar parlıyor ve patlıyor. Asteroitler vızıldayarak geçiyor. Kara delikler yıldızları parçalara ayırıyor. Evren gerçekten yoğun, aktif bir yer.”

NASA, NEOWISE'in tanık olduğu değişikliklerden birkaç örnek seçip bu videoda bir araya getirdi.

Orijinal WISE görevi, hem iç Güneş Sistemi asteroitlerini bulmak hem de yıldız ve galaksi oluşumunu gözlemlemek için tasarlanmıştı. Başarıları arasında uzak galaksilerin kalbindeki 2,5 milyon süper kütleli kara deliğin keşfi ve evrenin en parlak galaksisi için adayların belirlenmesi yer alıyor.

Sonunda, yerleşik soğutma sıvısı tükendi ve orijinal kızılötesi gözlemlerinden bazılarını imkansız hale getirdi. Ancak NASA, gökyüzünü dört kızılötesi dalga boyunda yakalayabilen dedektörlerle uzayda hala çok değerli bir araca sahip olduklarını fark etti. NEOWISE olarak yeniden adlandırıldı ve uzay aracının 2013'ten beri birincil rolü asteroitleri ve kuyruklu yıldızları aramak oldu, iç Güneş Sistemi'ne gelen özellikle parlak bir ziyaretçiyi diğer gözlemevlerinden önce keşfetti.

Bununla birlikte, NEOWISE, potansiyel olarak tehlikeli gök taşlarına göz kulak olurken, arka planda evrenin geri kalanını fotoğraflamaya devam etti. Bir yıldızı yiyen kara deliği, hızlı hareket eden kahverengi cüceyi ve yukarıdaki videoda gösterilen yıldız oluşum bölgelerindeki şaşırtıcı derecede hızlı ilerlemeyi bu şekilde fark ettik.

WISE ve NEOWISE'in Dünya'nın 65 ışık yılı içinde tespit ettiği 260 kahverengi cüceden bazıları, Backyard Worlds: Planet 9 projesine yardımcı olan vatandaş bilim insanları tarafından bulundu. Daha uzak yıldızlara göre hareket halindeyken görülebilecek kadar yakın olan bu cisimlerin keşfi, galaktik mahallemizin neredeyse hiç bilmediğimiz bir yönünü ortaya çıkardı.

Bunun gibi bir hızlandırılmış çekim yapma fikri, orijinal WISE planlamasının bir parçası değildi. NASA'dan Dr. Peter Eisenhardt, "Uzay aracının bu kadar uzun süre çalışacağını hiç tahmin etmemiştik ve bu kadar çok veriyle yapabileceğimiz bilimi tahmin edebileceğimizi de sanmıyorum." dedi.