Güneş\'in en soğuk komşusu keşfedildi
Gökbilimciler, Güneş’in yakın komşusu olduğu belirtilen ve bugüne dek keşfedilen en soğuk yıldızı tespit etti. Kutup bölgeleri kadar soğuk olduğu belirtilen kahverengi cüce, Dünya’dan 7.2 ışık yılı uzaklıkta.

ABD’nin Pennsylvania State Üniversitesi araştırmacıları, en soğuk yıldızı ortaya çıkarmayı başardı. WISE J085510.83-071442 adı verilen kahverengi cücenin, Güneş’e en yakın dördüncü yıldız olduğu belirtildi.

NASA’nın WISE ve Spitzer Uzay Teleskopları kullanılarak bulunan soğuk yıldızın, Dünya’nın kutup bölgeleri kadar soğuk olduğu düşünülüyor. Araştırmada yer alan astronomi profesörü Kevin Luhman, “Yıldız sistemimizin yeni bir komşusunu keşfetmek çok heyecan verici. Aynı zamanda yıldızın sahip olduğu sıcaklık, yörüngesinde yer aldığı düşünülen soğuk gezegenlerin atmosferleri hakkında da bize bilgi verebilir” dedi.

Keşif, astronomi alanında yeni bilgiler elde edilmesi adına heyecan verici olsa da, WISE J085510.83-071442 gelecekte insanların evi olabilecek bir sistemi temsil etmiyor. Sahip olduğu hidrojeni helyuma çevirecek füzyon için yeterince kütlesi bulunmayan kahverengi cücelerden biri olan yıldızın sıcaklığı, -13 ile -48 derece arasında değişiyor.

Yeni keşfedilen yıldızın yörüngesindeki gezegenlerin yaşamı desteklemek için çok soğuk olacağını belirten araştırmacılar, WISE J085510.83-071442’nin gökyüzünün kızılötesi taramayla ortaya çıkarıldığını belirtti. Bazı bölgelerin üç defa incelendiği taramada, ısılarının yaydığı parlaklığı sadece kızılötesi ışınlar altında belli olan kahverengi cüce kendini ele verdi.

Gözlemleri ilk kez 2013 yılında başlayan WISE J085510.83-071442’nin, Jüpiter’in 3-10 katı büyüklüğünde olduğu tahmin ediliyor. Aylar süren gözlemlerle çekilen sayısız görüntüyü inceleyen bilim insanları,  gök cisminin gezegen değil, ancak bir kahverengi cüce olduğunu kesinleştirdi.

NASA’nın Jet İtiş Gücü Laboratuvarı’nda görev alan Spitzer ekibi üyesi Michael Werner, “Onlarca yıl süren araştırmalardan sonra halen Güneş’in yakın komşularını tanımıyor olmamız şaşkınlık verici… En son keşif, WISE ve Spitzer gibi yeni teknoloji ve donanımlarla Evren’de neler keşfedebileceğimizi bize gösterdi.” yorumunda bulundu.

Güneş’in en yakın olan ilk üç yıldız sistemi, uzaklıkları 4.2 ile 6 ışık yılı arasında değişen Proxima Centauri, Alpha Centauri A-Alpha Centauri B ve Barnard Yıldızı.

Kaynak: Scienceworldreport