Genç Bir Yıldız Sisteminin Oluşumunu Bozan Yeni Yıldız

Gök bilimciler uzun zamandır bir yıldızın yer çekimi çarpıklıkları yaratacak kadar yakın geçtiğinde gezegen oluşum sürecinin kesintiye uğradığını teorileştirdiler. Şimdi, “ağaca çarpan yıldırımı yakalamaya eşdeğer” olarak adlandırılan bir olayda gördüklerine şaşırdılar.

Yıldızların birbirine göre hareket ettiği biliniyor. Örneğin, 70.000 yıl önce bir kırmızı cüce, kuyruklu yıldızın yörüngelerini değiştirecek kadar güneş sistemimize yeterince yaklaştı. Yıldızların çoğu nispeten yoğun kümelerde oluştuğundan, bilgisayar simülasyonları, yıldız sistemlerinin oluşması için gereken birkaç milyon yıl boyunca yakın karşılaşmaların oldukça yaygın olması gerektiğini öne sürüyor. Ancak, aynı zamanda o kadar kısalar ki, birine tanık olmak için çok fazla şans gerekiyor.

Yine de, Kanada Victoria Üniversitesi'nden Dr. Ruobing Dong ve ortak yazarların yaptıklarını düşündükleri şey budur. Nature Astronomy'de, Z Canis Majoris (Z Cma) yıldız sisteminin Atacama Büyük Milimetre/Milimetre-altı Dizisi (ALMA) ve Karl G. Jansky Çok Büyük Dizisi (VLA) ile alınan gözlemleri anlatıyorlar.

Gezegenleri oluşturma yolundaki olağan eliptik gaz ve toz diski yerine, Z CMa'nın etrafında uzanan uzun malzeme akışları vardır, Dong ve meslektaşları bunu davetsiz misafir yıldızın yerçekimi etkisine bağlamaktadır.

Dong yaptığı açıklamada, "Uçuş olaylarının gözlemsel kanıtlarını elde etmek zor çünkü bu olaylar hızlı gerçekleşiyor ve onları eylemde yakalamak zor. Bu keşif, diskleri barındıran genç yıldızlar arasındaki yakın karşılaşmaların gerçek hayatta gerçekleştiğini gösteriyor... Daha önceki gözlemsel çalışmalar, geçişleri görmüş, ancak Z CMa'daki olay hakkında elde edebildiğimiz kapsamlı kanıtları toplayamamıştı. ” dedi.

Ön yıldız disklerinin bozulması o kadar olağandışı bir durum değil, ancak çoğu durumda sistem içindeki etkileşimlerin sorumlu olduğu düşünülüyor. Çoğu yıldız çiftler veya daha büyük grupların parçası olarak oluştuğundan, yıldızlar birbirlerinin yörüngesinde dönerken diskteki basınç dalgalarını başlatabilir. Bozulmuş bir diski tespit ederken, gökbilimciler genellikle bir davetsiz misafirin mi yoksa sistem yıldızlarının mı sorumlu olduğunu söyleyemezler.

Ancak, Université Grenoble Alpes'ten Dr. Nicolás Cuello, "Bir yıldız karşılaşması meydana geldiğinde, disk morfolojisinde (spiraller, eğrilikler, gölgeler, vb.) değişikliklere neden olur ve bu değişiklikler uçup giden parmak izleri olarak kabul edilebilir" dedi.

Z CMa söz konusu olduğunda, makalenin yazarları uzun flamaları sadece bir uçuş olayını gösterecek kadar ayırt edici bulmadılar, onları şimdi sistemden uzaklaşan davetsiz misafiri tanımlamak için kullandılar.

Şüpheli davetsiz misafir şimdi Z CMa'nın yıldızlarından 4.700 astronomik birim (0.07 ışık yılı) uzaklıkta. Geçidinde yarattığı dere, bu mesafenin neredeyse yarısı kadar uzanıyor.

Dünya'dan yaklaşık 3.700 ışık yılı uzaklıkta bulunan Z CMa, Güneş kadar büyük ve beş kat daha büyük bir yıldızdan oluşur. Özellikle, her iki yıldızın da diskten malzeme düşerken ani dramatik patlamalar yaşadığı bir "çift patlama"dır. Bunun bir tesadüf olması muhtemeldir, ancak Dong, Cuello ve ortak yazarlar, davetsiz misafirin etkisinin sorumlu olma olasılığını araştırmaya heveslidir.

Uzun bir süre boyunca gezegen sistemlerinin bir istisna olduğu düşünüldü, ancak yıldızlar birbirine çok yakın geçtiğinde var olan ve sonunda gezegen haline gelen materyali çekebildi. Artık bunun doğru olmadığını, gezegenlerin norm olduğunu ve izole yıldız sistemlerinde bile oluşacağını biliyoruz. Yine de, bir sistemin gelişiminde kritik zamanlarda meydana gelen bunun gibi uçuşların, oluşan gezegenlerin bileşimini ve yörüngelerini değiştireceği ve gökbilimciler nasıl olduğunu öğrenmeye hevesli görünüyor.