En Büyük Bakteri Bulundu ve Boyutu Yaklaşık Bir Kirpik Uzunluğunda

Karayipler'deki bir mangrov bataklığında bulunan devasa bir bakteri, şimdiye kadar bulunan en büyük bakteri ve şimdi bilim insanları, onun nasıl bu kadar muazzam bir boyuta ulaştığını çözdüklerini düşünüyorlar.

Bu bakteri türü, Thiomargarita magnifica, çoğu bakteriden 5.000 kat ve bilinen diğer tüm dev bakterilerden 50 kat daha büyüktür. (Magnifica adı, 'büyük' için Latince kelimeye ve Fransızca 'magnifique' kelimesine atıfta bulunur.)

Çalışmanın başyazarı olan deniz biyoloğu Jean-Marie Volland, "Bunu bağlam içine koymak gerekirse, diğer bakteriler için durum Everest Dağı kadar uzun başka bir insanla biri gibi olurdu" dedi.

Santimetre uzunluğundaki T. magnifica, 2009 yılında Guadeloupe'nin yemyeşil adalarından birinde keşfedildi.

Fotoğraf: T. magnifica'yı ölçeklendirmek için gösteren grafik. (Volland ve diğerleri, Science, 2022)

Keşif sırasında, deniz biyolojisi profesörü Olivier Gros, enerji üretmek için kükürt kullanan bakterileri arıyordu.

Bununla birlikte, bataklık suyu örneğini bir petri kabına döktüğünde çok garip bir şey gördü. Çıplak gözle görülebilen ince, 'erişte benzeri' iplikler, yaprakların ve kirin üzerinde sürükleniyordu.

Oliver "Onları gördüğümde, 'garip' diye düşündüm" diyor. "Başlangıçta bunun sadece ilginç bir şey olduğunu düşündüm"

On yıldan fazla bir süre sonra, birkaç araştırmacı tuhaf küçük prokaryotları incelemek için mikroskopları kullandı.

Olağandışı organizmanın, floresan, X-ışınları, elektron mikroskobu ve genom dizilimi kullanılarak devasa bir tek hücreli bakteri olduğu doğrulandı.

Bugün Science dergisinde bulgularını bildiren ekip, hantal bakterilerin boyut açısından teorik olarak mümkün olanın sınırlarını nasıl zorladığını açıklayabilecek birkaç ilginç açıklama yayınladı.

Daha büyük, çok hücreli organizmalardan farklı olarak bakteriler, geleneksel olarak bölünecek iç zarları olmayan "bölmelenmemiş enzim torbaları" olduğu düşünülen prokaryot adı verilen bir organizma grubuna aittir.

Thiomargarita magnifica, DNA ve ribozomları depolamak için iç zarlara sahip olma eğiliminde.

Araştırmacılar bu küçük bakteri organellerini "pepin" olarak adlandırmaya karar verdiler (karpuz veya kivi gibi meyvelerin içinde bulunan küçük tohumlara gönderme).

Çalışma yazarları, "Genetik materyalini zara bağlı organellerde ayırdığı için, T. magnifica bakteri hücresi kavramımıza meydan okuyor" diye yazıyor.

Diğer bakterilerin iç zarları yoktur, bu nedenle ATP üreten makineleri (ATP sentaz) koyacak tek yer, tüm organizmayı içine alan hücre zarfıdır.

Bu enerjiyi çok uzağa taşımak zor olduğundan, bu kısıtlama çoğu bakteri hücresinin boyutunu sınırlar.

Diğer bakterilerden farklı olarak, T. magnifica bir yavru hücre oluşturmak için kendisinin küçük bir bölümünü ayırır.

Thiomargarita magnifica diğer bakterilerden çok daha büyük bir genoma sahiptir.

Genetik bir analiz, kükürt oksidasyonu ve karbon fiksasyonu için bir dizi gen ortaya çıkardı; bu, T. magnifica'nın kemoototrofiye dayandığını (kimyasalların oksidasyonu yoluyla enerji topladığını) öne sürdü.

Bu makale Science'da yayınlandı.

laimrylah