Dünyanın en küçük nanomotoru
ABD\'li araştırmacılar dünyanın en küçük nano motorunu geliştirmeyi başardı. Geliştirilen en küçük ve en hızlı sentetik motor, bir gün insanların içinde gezinecek robotların öncüsü olacak.

Texas Üniversitesi Cockrell Mühendislik Okulu tarafından yapılan araştırmada, dünyanın en küçük, en hızlı ve en uzun ömürlü sentetik motoru üretildi. Araştırmacılar elde edilen başarıyla bir gün insan vücudu içinde gezinerek kanserli hücreleri tespit etmek veya insülin salgılamak gibi görevleri yerine getiren nano robotlar üretilebileceğini belirtti.

Geliştirilen süper hızlı nano motor, tek bir tuz tanesinden 500 kat daha küçük bir ölçekte elektriksel enerjiyi mekanik harekete çevirebiliyor. Profesör Donglei Emma Fan'ın başını çektiği ekibin geliştirdiği üç parçalı nano motor, çok hızlı bir şekilde biyokimyasal maddeleri karıştırabiliyor ve sıvı içinde ilerleyebiliyor.

Nature Communications dergisinde yayımlanan araştırmaya göre boyutu 1 mikrometreden küçük olan nano motor tek bir insan hücresi içine sığabiliyor. Nano motor dakikada 18 bin devir hızıyla (rpm) 15 saat boyunca aralıksız hareket edebiliyor. Jet motoru hızındaki motora kıyasla, mevcut nano motorlar sadece 14 ile 500 rpm hıza sahip.

Fan ve meslektaşları, geliştirdikleri teknolojiyle ileride enerjiyi çok daha verimli kullanan ve maliyeti düşük olan nano elektromekanik sistemlerin geliştirileceğini ümit ediyor. Fan ve ekibinin ilk amacı canlı hücrelere kontrollü biyokimyasal ilaç iletimi yapmak.

Nano motorun ilaç iletim kabiliyetini test eden araştırmacılar motorun yüzeyini biyokimyasallarla kapladı ve dönmeyi başlattı. Sonuçlar nano motorun dönme hızıyla ilaç iletim hızının doğru orantılı olduğunu gösterdi.

Nano parçacıklar üzerinden kontrollü ilaç iletimi yapabilen ilk nano motoru geliştirdiklerini ifade eden Fan, hücre içi ilaç iletimi ve hücreler arası iletişimin de geliştirileceğini belirtti. Araştırmacılar yakın zaman nano motorlarını canlı bir hücre yakınında denemeyi ve kontrollü molekül aktarımını test etmeyi planlıyor.

Kaynak: Sciencedaily.com