Darwin 2.0 Türleşme ve Çeşitlilik Üzerine Yeni Bir Teori
İspinoz kuşlarıyla ilgili, Darwin’in belirttiği gibi; kuşların gaga büyüklüğü ve davranış özellikleri yaşadıkları ortamla ilgilidir.

Bu uzun dramatik değişimi Andres Dağları’nda ve Amazon Nehri’ndeki manzaralarda görebiliriz. Bu çalışma çarpıcı bir tablo çizerek , türleşmenin coğrafi değişikliklerden dolayı geciktiğini gösterdi.

Lousiana Eyalet Üniversitesi Doğa Bilimleri Müzesi’nde bir türün hareket yeteneğinde rol oynayan büyük vücut parçaları türleşmede başrolde olduğu belirtildi. Bu araştırma yakın zamanda Nature dergisinde yayınladı. Güney Amerika’da gerçekleşen jeolojik değişimlerin olağanüstü bir kuş çeşitliliği yarattığı düşünülüyordu. Fakat çalışmamızda gördük ki uzun süreli coğrafi istikrar türleşme için önemlidir,” diyor. LSU Doğa Bilimleri Müzesi müdürü ve Biyoloji Bilimleri profesörü Robb Brumfield.

Brumfield ve arkadaşları dünyanın farklı bölgelerinde 27 kuş türünü inceledi. Bu bölgeler neotropik bölgeler olarak adlandırılan; Güney Meksika, Orta Amerika, Brezilya ve Amazon yağmur ormanlarıdır. “Biz bu çalışmada bir çok kuş soyunu ayrıntılı olarak inceledik ve daha net ve büyük tabloyu görmeyi amaçladık. Soyların ne zaman ve nasıl oluştuğunu gördük, ”dedi Brumfield. Genetik veriler gösterdi ki Andres Dağları’nda  zaman içinde 29 türün 9’unda değiştiğini gösterdi. Bu gösteriyor ki türleşmenin birinci nedeni Andres Dağları’ndaki coğrafyanın yarı geçirgen bir bariyer olarak dolaylı bir etkisi.

Araştırmacılar daha sonra 27 farklı türü inceleyerek ekolojik değişimin türleşmeye nasıl bir etkisinin olduğunu araştırdılar. Yapılan keşfe göre coğrafyanın ve ekolojinin istikrarlı olduğu yerlerde türleşme daha hızlı olduğu gözlendi.  Ayrıca daha az yer değiştiren türlerin daha fazla türleştiği görüldü. Örneğin, kuşların kapalı bir ormanda açık bir ormana göre daha çok çeşitlendiği görüldü. Bu da türlerin türleşme de korunma etkisini bize gösterdi.

Eğer bir tür uzun zamandır aynı yerde yaşıyorsa, türün gelişimi ve çeşitlenmesi daha hızlı olur. “Bulgularımız gösterdi ki, insanın doğada yaptığı değişiklikler türleşmeyi dolayısıyla da çeşitliliği uzun vadede öldürmektedir,” diyor Brumfield.