Biz Yoğun Siyasete Maruz Kalırken Bilimde Yaşanan 17 Gelişme
Yaşadığımız gündem kendini yinelemek üzere başa sarıldı. Partiler koalisyon kuramadı ama üç firma uçak hızında kara seyahati projesi için anlaşmaya vardı, biz enerji için nükleer santral inşasına başlarken Danimarka'nın rüzgar enerjisi üretimi ulusal talebini aştı, biz benzin fiyatlarındaki artışa yakınırken elektrikli arabaların şarj olabileceği yollar yapıldı... Birkaç ay içerisinde bilim ve teknoloji alanında hangi gelişmeler yaşandı senin için derledik.

1. Bilim insanları 'pentakuark' adı verilen yeni bir atom altı parçacığı keşfetti

İsviçre'de bulunan Büyük Hadron Çarpıştırıcısı'nın uzmanları, Higgs Bozonu'ndan sonra "pentakuark" adı verilen yeni bir parçacık keşfettiklerini duyurdu. Bilim insanları pentakuark parçacığının varlığını 1960'lı yıllarda tahmin etmişti. Ancak daha önce bulunan Higgs Bozonu parçacığı gibi onun varlığı da ancak onlarca yıl sonra, Büyük Hadron Çarpıştırıcısı sayesinde kanıtlandı. Haberin detayı

2. Laboratuvarda insan beyni üretildi

Bilim insanları, laboratuvar ortamında, neredeyse insan beyni formunda bir beyni yaratma denemelerinde başarılı oldular. Haberin detayı

3. Elektrikli arabaların seyir halindeyken şarj olabilecekleri yol yapıldı

İngiltere’de uygulaması sene sonu başlatılacak elektrikli arabalar için şarj yolları, elektrikli arabaların yaygınlığını arttırarak fosil yakıtlı araçları tarihin tozlu sayfalarında bırakmayı planlıyor. İngiltere Karayolları tarafından geçen hafta yapılan açıklamaya göre, elektrikli araçlar için şarj şeritleri, 18 aylık çalışmanın ardından ilk fizibilite çalışması ile deneme aşamasına geçecek. Haberin detayı

4. Uzaktan kumandayla beyin kontrolü gerçekleştirildi

St. Louis'deki Washington Üniversitesi Tıp Fakültesi, Illinois Üniversitesi ve Ulusal Sağlık Enstitüsü araştırmacıları, beynin derinliklerindeki nöronların yapısını ve işleyişini anlamak için ilaçları doğrudan dokuya enjekte etmekte kullanılacak, uzaktan kumandayla kontrol edilebilen bir beyin implantı geliştirdi. Amerikalı bilim insanları, geliştirdikleri bu implant sayesinde farelerin hareketlerini uzaktan kumandayla kontrol edebilmeyi başardı. Haberin detayı

5. İlk titanyum kafatası nakli gerçekleştirildi

Çinli doktorlar, üç yaşındaki bir kız çocuğuna 3D yazıcıda üretilen titanyum kafatası nakletti. Kafatası 3D veri ve bilgisayar tomografisi kullanılarak basıldı. Haberin detayı

6. Kök hücreden atan kalp dokusu elde edildi

ABD'li bilim insanları, kök hücreden büyüyen ve atan kalp dokusu üretti. Elde edilen dokular, doğuştan kalp hastalıklarının tedavisinde bilim insanlarına yardımcı olacak. Haberin detayı

7. Laboratuvarda, yaşayan hücrelerden uzuv üretildi

Araştırmacılar bilimin sınırlarını zorlayarak laboratuvarda, yaşayan hücrelerden bir uzuv yapmayı başardı.

8. Kaybolan hafıza geri getirildi

Amerikalı ve Japon bilim insanları, farelerin kaybolan hafızasını yerine getirmeyi başardı. Haberin detayı

9. Çantaya sığan 3 kiloluk araba üretildi

Japon şirketi Cocoa motors, el çantasına sığan 3 kiloluk bir 'araba' üretti. "Walkcar" adı verilen araba, dizüstü bilgisayar boyutlarındaki ince bir alüminyum tablete monte edilmiş dört teker ve elektrikli motorlarından oluşuyor. Haberin detayı

10. Amerika'daki Türk bilim insanı, cilt kanserini 10 saniyede teşhis eden cihaz geliştirdi

ABD'deki MIT Üniversitesi'nden Dr. Dağdeviren, cilt kanserinin teşhisinde 10 saniyeden kısa sürede sonuç veren cihaz geliştirdi. Harvard Üniversitesi'ne "Genç Akademi Üyesi" olarak kabul edilen ilk Türk olan Dr. Canan Dağdeviren, cilt kanserinin teşhisini kolaylaştıracak, dövme gibi vücuda yapıştırılabilen ve 10 saniyeden daha az sürede sonuç veren cihaz geliştirdi. Haberin detayı

11. Görme engelli anne adayına 3D yazıcıyla bebeğin baskısı hazırlandı

Görme yeteneğini yıllar önce kaybeden 30 yaşındaki anne adayı Tatiana Guerra'ya doktoru büyük bir sürpriz hazırlıyor ve karnında taşıdığı bebeğin 3D yazıcı ile baskısını oluşturuyor. Haberin detayı

12. New Horizons 9 yıllık yolculuk sonrası Plüton'a en yakın mesafeye ulaştı

19 Ocak 2006 tarihinde uzaya fırlatılan New Horizons 9 yılda, 3 milyar mil yol kat ederek 14 Temmuz'da Plüton'a en yakın mesafeye ulaştı. Haberin detayı

13. Mars yolculuğu için uzayda sebze yetiştirildi

2030 yılında 56 milyon kilometre yol katederek Mars'ta noktalanması planlanan yolculuk için 3 üç basamaklı bir plan hazırlandı. Planın son basamağı uzayda yetiştirilip tadına bakılan marulla noktalandı. NASA, geçtiğimiz yıl, Mars yüzeyinde astronotlar için 10 yıl boyunca oksijen üretecek 'MOXIE' isimli aracın özelliklerini duyurmuştu. Haberin detayı

14. 3D yazıcı ile 2 yaşındaki miniğe burun, bacakları olmayan köpeğe ise protez

2 yaşındaki Tessa Evans, oldukça nadir rastlanılan bir hastalıkla dünyaya gelmişti; burnu yoktu ve hiçbir şeyin kokusunu alamıyordu. Ancak 3D yazıcı yöntemiyle Evans'ın bu sorunu çözülecek ve ona ameliyatla bir burun takılabilecek. Haberin detayı

Ön ayaklarındaki problemden dolayı yürümekte epeyce zorlanan sevimli köpek Derby için ise protez bacaklar üretildi.

15. Karada, uçak hızında yolculuk projesi artık mümkün