Bir Kara Delikle Karşılaşmaktan Kurtulan Gizemli Cisme Ait İncelemeler

Süper kütleli bir kara delikle yakın bir karşılaşmadan bir şekilde kurtulan gizemli bir bulutun gizemi çözüldü.

G2 adı verilen bulutsu nesne üzerinde yapılan yeni bir araştırmaya göre, bu nesne, kalın bir gaz ve toz bulutuyla örtülmüş üç bebek yıldız. Bu bilgi, G2'nin 2014'te Samanyolu'nun kalbindeki süper kütleli kara delik olan Sgr A'ya yakalanmaktan nasıl kurtulduğuna dair bir çözüm de sunuyor.

Araştırmacılar makalelerinde, "İzlenen bu tozla örtülü nesnelerin, oluşumu nükleer diskte başlayan, çözünmüş genç bir yıldız kümesinin kalıntıları olduğunu gördük" diyor.

G2, 2011'de keşfedildi. O zaman, yörüngesinde kara deliğe en yakın olduğu nokta olan perinigricon’a doğru hızla ilerliyordu. Gökbilimciler, bu karşılaşmanın, G2'nin Sgr A tarafından parçalanıp dağıltılmasıyla sonuçlanmasını bekliyordu.

Fakat G2’ye hiçbir şeyin olmaması gerçeğine daha sonra "kozmik bir fiyasko" adı verildi. G2 kara deliğe yaklaşırken uzadı ve uzadı, daha sonra da kompakt bir şekle döndü. G2'nin bir başka tuhaf özelliği de çok sıcak olmasıdır. Bir toz bulutunun olması gerekenden çok daha sıcaktır. Sgr A veya diğer yıldızların cismi ısıtmış olması mümkün olabilirdi, ancak daha sonra izlediği yolda da sıcaklığını korudu. Bu, G2'yi ısıtan şeyin dış etkilerden değil, bulutun içinden geldiğini gösteriyordu.

Gökbilimcilerin gözlemlediği bu davranışların tek bir mantıklı açıklaması olabilirdi o da G2’nin bir yıldız olması. Geçen yıl bir araştırma ekibi, G2 bulutunun içinde gizli bir yıldız barındırabileceğini öne sürdü. Bu bilinmeyen nesne muhtemelen 3 adet çift yıldızı içinde gizleyen bir gaz ve toz bulutuydu.

Şimdi, Almanya'daki Köln Üniversitesi'nden astrofizikçi Florian Peißker liderliğindeki bir araştırma ekibi,  SINFONI aracıyla alınan 14 yıllık gözlemlerin ayrıntılı bir incelemesini yaptı. Analizlerine göre G2, yaklaşık 1 milyon yaşında olan üç yıldızı gizliyor. Bu yaş yıldızlar için çok genç oldukları anlamına geliyor. Hatta onlara bebek yıldız bile diyebiliriz. G2 yıldızları o kadar genç ki, içinde oluştukları buluttan gelen malzemelerle hala çevreleniyorlar. Yıldızlar aynı yerde doğmuş, Sgr A etrafında yeni yörüngeler oluşturmuş olabilirler.

G2 yıldızları muhtemelen bir noktada daha büyük bir yıldız kümesinin parçasıydı. Sgr A yörüngesindeki diğer tozlu nesneler de bu kümenin üyeleri olabilirdi; bunlar, süper kütleli kara deliğe doğru hareket ettikten sonra yerçekimi tarafından bozulmuş olabilir.

Sgr A çevresindeki ortamın yıldız oluşumuna elverişli olmadığı düşünüldüğünden, G2 ve diğer G nesnelerinin nerede oluşmuş olabileceklerini keşfetmek için daha fazla çalışmaya ihtiyaç var. Gökbilimciler, kara delikler hakkında daha fikir edinmek için bu yeni bulguları kullanabilirler.

Peißker, "Yeni sonuçlar, bize, kara deliklerin nasıl çalıştığına dair benzersiz bilgiler sağlıyor. Evrenimizin tamamen farklı köşelerindeki diğer galaksilerin evrimi ve süreçleri hakkında daha fazla bilgi edinmek için Sgr A ortamını bir örnek plan olarak kullanabiliriz" diyor.

Araştırma The Astrophysical Journal'da yayınlandı.