Bir Kara Deliğin İlk Videosuna Doğru Adımlar Başladı

2019’dan beri süper kütleli kara deliklerin fotoğrafları çoğaldı, şimdi de kara deliklerin bir videosunu görmenin zamanı geldi. Neyse ki, dünyanın dört bir yanındaki gök bilimciler, Event Horizon Telescope'un gerçekten "videoya dönüşmesine" izin verecek gözlemlere yeni başladı.

Sonuçta, bir süper kütleli kara deliğin, M87'nin ilk doğrudan fotoğrafı gibi tarihi bir görüntü, bu zor nesnelerin sürekli değişen gölgesinin görüntülerini gerçekten toplamadan nasıl üstlenebilir? Ve sadece insanlığın bu gözlemleri ne kadar ilginç yapabileceğinin sınırlarını zorlamak değil. Bir kara deliğin etrafındaki değişiklikleri görmek, yerleşik teorileri test etmemize ve belki de mevcut fizik anlayışımızın ötesinde yatan şeyler hakkında fikir edinmemize yardımcı olacaktır.

Ancak bu çaba hiç de kolay değil. 60 milyon ışık yılı uzaklıktaki bir şeyi ayrıntılı olarak gözlemleyebilmek için gerçekten epik bir teleskoba ihtiyacınız var, tüm gezegen büyüklüğünde bir radyo teleskobuna. Böyle bir şey bizim teknolojimizin ötesinde olsa da fizik yardımcı oluyor. İnterferometri adı verilen bir fenomen sayesinde, belirli bir mesafedeki iki radyo teleskobundan gelen verileri, sanki kendi uzaklıklarının büyüklüğünde tek bir çanakmış gibi birleştirmek mümkündür.

Event Horizon Teleskobu'nun şu anki yinelemesinde, Grönland ve Güney Kutbu'ndan Güney Amerika ve Avrupa'ya kadar dünya çapında 11 istasyon var. Birlikte çalışarak, Messier 87 galaksisinin merkezindeki kara delik olan M87'nin yeni gözlemlerinin yanı sıra, kendi galaksimiz Samanyolu'nun merkezindeki süper kütleli kara delik olan Sagittarius A*'nın yeni gözlemlerini toplayacaklar. Plan ayrıca, bazıları aktif ve bazıları olmayan, en uzak olanı 7 milyar ışık yılı uzaklıkta olan birkaç süper kütleli kara deliği de gözlemlemektir.

Event Horizon Telescope bilim insanları bir kara deliğin olay ufkunun ilk görüntüsünü ortaya çıkardığında, bir gün bir kara deliğin jilet gibi keskin video görüntülerine sahip olacağımıza söz verdiler ve şimdi ona doğru ilk birkaç adım atıldı.