Bilinmeyen Bir Nesne, Bir Yıldızı Düzensiz Şekilde Kapatan Toz Bulutları Yayıyor

Bir yıldız çiftinin parlaklığındaki düşüşler, neredeyse hayal bile edilemeyecek bir ölçekteki toz dağılımlarına bağlandı. Bir kez daha, evrenin hayal edilebileceğinden daha garip şeyler içerdiği kanıtlandı. Bu sürece neyin sebep olduğunu bilinmiyor, ancak orta boy teleskoplara sahip güney yarımküre yerlileri bulunmasına yardımcı olabilir.

Kepler ve TESS uzay teleskoplarının amaçlanan görevleri, önlerinden nesneler geçerken yıldızların ışığında düşüşler arayarak gezegenleri aramaktı. Olağanüstü bir dereceye kadar başardılar, ancak aynı zamanda herhangi bir gezegen tarafından açıklanamayacak kadar büyük veya düzensiz parlaklıkta bazı değişiklikler ortaya çıkardılar. En belirgin olanı, ışığının bir “mega yapı” tarafından engellendiğine dair erken spekülasyonlarla ünlü KIC 8462852.

En son örnek, her ikisi de Güneş’ten biraz daha büyük olan daha çekici bir şey bulunana kadar TIC 400799224 adlı yıldız çiftinden geliyor. The Astronomical Journal'da, bilim insanlarından ve yerli halktan oluşan bir ekip, TIC 400799224'ün yıldızlarından birinin 20 günlük bir döngüde parlaklıkta düşüşler yaşadığını duyuruyor, ancak düşüşlerin öngörülemezliği, çok karmaşık bir şeyin devam ettiğini gösteriyor.

TIC 400799224, ilk olarak parlaklığında büyük bir düşüş bildirildiğinde astronomların dikkatini çekti. Profesyonel takip, toplam ışığın yaklaşık dörtte birinin kapatıldığını ortaya çıkardı. Tek bir pürüzsüz solma yerine üst üste binen üç eğim, "oldukça düzensiz bir örtücü cisim" denilen şeyi gösterdi. TESS'in gözlemlerini diğer araçlardan elde edilen arşiv verileriyle birleştirmek 19.77 günlük bir döngüyü ortaya koyuyor.

İkili sistemlerde, yıldızlar arasındaki etkileşimler genellikle garip bir şeyden şüphelenir. TIC 400799224'teki yıldızlar arasında yaklaşık 300 astronomik birim vardır. Güneş ile Neptün arasındaki mesafenin on katıdır. Bu mesafede, herhangi bir etki, böyle bir şeyi açıklamak için çok küçük ve çok yavaş olurdu.

Bu büyük ayrıma rağmen, TESS'in görüntü çözünürlüğü, özellikle parlaklıkları benzer olduğu için hangi yıldızın dalmakta olduğunu belirlemek için yetersizdir. Gözlemlenen toplam parlaklıktaki yüzde 25'lik düşüş, daha parlak yıldızın ışığının yüzde 37'sinin veya daha sönük olanın eşi görülmemiş yüzde 75'inin kaybı anlamına geliyor.

Bunun en şaşırtıcı yönü makaleye göre; "Okültasyonların altında yatan katı bir periyot var gibi görünse de, şekil, derinlik ve süre bakımından düzensizler. Çoğu zaman, hiçbir düşüş tespit edilemez.”

TIC 400799224 ve KIC 8462852, gezegenlerle açıklanamayacak kadar büyük parlaklık düşüşleri yaşayan yıldızların yegane örnekleri değildir. KIC-1520, 2012'de 15.6 saatlik bir döngüde keşfedildi ve sonunda parçalanan küçük ve yakın bir gezegenin yarattığı devasa bir toz bulutundan kaynaklandığı açıklandı. Gezegen ve bulut, yıldızla aramızdan her geçtiğinde parlaklık çarpıcı biçimde düşüyordu.

O zamandan beri birkaç başka yıldız da aynı şekilde açıklandı. Tüm bu örnekler TIC 400799224'ten çok daha sönük ve daha az kütleli yıldızlardır ve eğimleri çok daha küçük ve daha düzenlidir. TIC 400799224, yakındaki tozu bozması gereken çok daha fazla radyasyon yayarak varlığını daha da dikkat çekici kılıyor. Ceres bu kadar toz yayıyor olsaydı, 8.000 yıl içinde tamamen çözülürdü.

Yazarlar, diğer gizemlerin yanı sıra, böyle bir asteroidi hangi kuvvetlerin yok edeceğini açıklayamadıklarını itiraf ediyorlar. 12.6 büyüklüğündeki TIC 400799224, büyük arka bahçe teleskoplarında görülebilecek kadar parlaktır. Tıpkı yerli halkın astronomları bu konuda uyardığı gibi, kuzey enlemlerinden görülemeyecek kadar güneyde olmasına rağmen, amatörlerden yapılan düzenli kontroller, değişikliklerini izlemek için profesyonel verileri destekleyebilir.