0

Oku! Yorumla! Sorgula! Doğru soruyu ara! Sor! Yorumla! Oku! Kıyasla! Ölç! Eleştiri al! Eleştirilerden yeni bakış açıları al! Vardığın sonuçlar, bilimsel deney ve gözlemlerle uyuşmuyorsa yanlış yolda olduğunu baştan kabul et. Önce düşünce mantığını ve sistematiğini geliştirmek zorundasın. Doğru mantık kurgusu olmadan doğru sonuçlar üretemezsin. Herkesin mantık yapısı farklıdır. Bu ayrıntıdır. Ama temelde mantık, matematiğe dayanır. Bunun için matematik egzersizleri, mantık bulmacaları destek verecektir. Bilim felsefesini anlatan kitaplar (Popper'i severim mesela) da destek verecektir. Bilimcilerin izledikleri yollar belli standartları izler. Bu ciddi bir enerji ve zaman kaybını önler. ama önce kavrayıp, uygulamalısın. Sonra fiziğe önce genel cepheden bak. Tüm fizik konularında az çok temel fikir edinecek düzeyde bilgilen. Ardından uzmanlaşmaya yönel. Çünkü, fizik bir bütündür. Makro düzeyde gerçekleşen bir olay ile mikro düzeyde gerçekleşen arasındaki bağı, ilişkiyi görebilmen için lazım. Bu amaçla ayrıca sanata da önem ver. Sanat eserlerinin her biri bir insanın düşünce ve mantık yapısını yansıtan, farklı bir bakış açısı örgüsüdür. Sana farklı açılardan düşünmeyi ve bağlantılar kurmayı da öğretir. Varsayımlar üreteceksin. Ama bunları doğru olarak kabul etmenden önce, farklı fizik yaklaşımları altında da sınayıp, aynı veya yaklaşık sonuçlar üretip üretmediğine bak. Yaklaşık çünkü verilerin veya mantığında göremediğin minik ayrıntı hatalar olabilir. Özetlersek: Oku! Sorgula! Sor! Araştır! Kıyasla! En önemlisi, geçim ve kariyer konusu haline getirme. Fizik eğlencedir. Haz ve zevk aldığın sürece başarılı olursun. İster esas mesleğin olsun, ister hobi zevk alarak yaptığın sürece üretebilirsin. Aksi halde hevesi sönmüş, gündelik sorunların içinde boğulmuş, fizik zevkini unutmuş, görev haline getirmiş akademisyenlerimize dönersin. (Şahsi not: Bence Türkçe dil ve gramer yapısı olarak bilimsel düşünce ve bilgi üretme için mükemmel bir mantık yapısına sahip, bu ciddi bir avantaj. Kullandığın dile de önem ver.)