0

Yok da denemez var da. Var denemez, çünkü dünya dışı bir yaşam formu ile henüz karşılaşmadık. Yok denemez, çünkü yaşamın oluşması için gerekli şartların çoğu evrende sayısız olaslılıkta mevcut. Bizler yaşamı, canlılığı kendi algımıza göre yorumluyoruz. Başka bir canlıdan doğma, çoğalma, gelişme ve ölüm... Bu arada çevresiyle etkileşime girip, enerji alışverişi yaparak, etrafı değiştirme gibi kıstaslarımız var. diğer yandan bir canlının tüm temel yapıtaşları, cansız olarak sınıflandırdığımız aslında yok olmayan maddelerden oluşuyor. Canlılığı kendi başına bağımsız ve kendi içinde dengeli kapalı bir sistem olarak değerlendirmek daha doğru olur sanırım. En ilkel canlı olarak bir kaç genden oluşan (sanırım adı prion du) için biraz karbon, hidrojen, oksijen ve biraz da mineral yeterli. Mineralin çözülmesi ve taşınması ve bileşik molekül oluşturabilmesi içinde sıvı, su veya aynı görevi görecek bir başka akışkan (ortam sıcaklığına göre) gerekir. Meseal Oort Bulutu karbonhidratlarca ve su açısından zengin bir ortam, kuyruklu yıldız dolu. Çeşitli kütle çekimi kuvvetlerinin etkisi altında, bu enerji ile sıvı halde oluşumlar olabilir. Kendi kendini kopyalayabilen, canlı ile madde arasında geçiş döneminde moleküller oluşabiliyor. Zaten dünyanı ilk durumu laboratuvar ortamında taklit edildiğinde, bir çok amino asit molekülünün oluştuğu görülmüştür. Sorunun ikinci aşamasına gelirsek, mikroskopik canlılar bakteriler ve özellikle virüsler, yüksek sıcaklık, basınç ve düşük sıcaklık ve basınç ortamlarında da hayatiyetlerini sürdürmek için kendilerini bir zırh içine sokabiliyorlar (spor). Bu nedenle dünyamıdan çeşitli nedenlerle ayrılmış mikroskopik canlılar uzayda olabileceği gibi, uzak bir geçmişten ve lokasyondan yolculuk eden başka mikroskopik canlılarda olabilir. Uzayda bulundukları sürece yaşamlarını koruyabilirler ama varlıklarını geliştirme, çoğalma işlemini yapmaları zor gibi. Çünkü en başta enerjiyi bir şekilde almaları, işlemeleri, dönüştürüp kullanmaları ve etraftan aldıkları başka maddleri bu enerji ile işlemeleri lazım. Uzay boşluğunun düşük ısısı ve büyünlüğü kormayı sağlayacak dış basınç olmayışı, bu işlemlere pek imkan sağlamaz gibi... Bu nedenle ancak uyku formunda olabilirler gibi geliyor bana.