Arkeologlar Amerika'da Bilinen En Eski Boncuğu Keşfetti
Wyoming'in Converse İlçesindeki La Prele Mamut alanında yaklaşık 12.940 yıllık ve bir yaban tavşanının kemiğinden yapılmış bilinen en eski boncuk bulunmuştur.

Wyoming Üniversitesi arkeoloji profesörü Todd Surovell ve ekibi, yaklaşık 12.940 yıllık kemikten yapılmış tüp şeklinde bir boncuk keşfetti.

Converse County'deki La Prele Mamut alanında bulunan boncuk, Amerika'da bilinen en eski boncuktur.

Surovell'in araştırması Scientific Reports adlı hakemli dergide yayımlandı; makale "Clovis boncuğu üretiminde yaban tavşanı kemiği kullanımı" başlığını taşıyor. Araştırma ekinin üyeleri arasında UW, Wyoming Eyaleti Arkeolog Ofisi, Manchester Üniversitesi, Weber Eyalet Üniversitesi ve Chico Eyalet Üniversitesi'nden kişiler yer aldı.

La Prele Mamut alanı, öldürülmüş ya da temizlenmiş bir genç Kolomb mamutunun kalıntılarını ve hayvanın kesildiği sırada ikamet edilen ilişkili bir kampı korumaktadır.

Kemik boncuğunun kökenini belirlemek için ekip, ZooMS olarak da bilinen kütle spektrometresi ile zooarkeoloji için kolajen çıkardı ve bu da grubun kemiğin kimyasal bileşimi hakkında bilgi edinmesini sağladı.

Araştırmacılar, boncuğun ya bir metapodialden (parmakların falankslarını uzuvların daha proksimal kemiklerine bağlayan kemikler) ya da bir tavşanın proksimal falanksından (insanların ve diğer omurgalıların el ve ayak parmaklarında bulunan bir kemik) yapıldığı sonucuna vardılar.

Bu bulgu, Kuzey Amerika'da özellikle yaklaşık 12.000 yıl önce öne çıkan tarih öncesi bir dönemi ifade eden Clovis döneminde yabani tavşanların kullanıldığına dair ilk güvenli kanıtı temsil etmektedir. Bu dönem adını, kendine özgü taş aletlerin keşfedildiği New Mexico'daki Clovis arkeolojik alanından almıştır.

Boncuk yaklaşık 7 milimetre uzunluğunda ve iç çapı ortalama 1,6 milimetre. Araştırma ekibi boncuğun insanlar tarafından değil de etoburlar tarafından tüketilmiş ve sindirilmiş olabileceği ihtimalini göz önünde bulundurmuştur; ancak etoburlar bu alanda yaygın değildir ve eser diğer kültürel malzemelerin yoğun bir şekilde dağıldığı bir alandan 1 metre uzaklıkta bulunmuştur.

Ayrıca, boncuğun dış tarafındaki oluklar, taşlarla ya da dişleriyle insanlar tarafından yaratıldığına işaret etmektedir. Bunun gibi boncuklar muhtemelen vücutlarını ya da giysilerini süslemek için kullanılmıştır.

UW'nin Frison Enstitüsü'nü de yöneten Surovell, Amerikan arkeolojisinin en eski dönemi olan Paleoindian döneminde uzmanlaşmış bir arkeologdur. Öncelikle Great Plains ve Rocky Dağları'nda çalışmıştır ayrıca Avrasya'da da saha deneyimi vardır. Karar verme sürecinden alan oluşumuna kadar arkeolojik kayıtları yapılandıran faktörlerle ilgilenmektedir.

Bu içerik ScienceDaily’de yayınlanmıştır.