Araştırmacılar yıldızların sesleri olduğunu keşfetmiş olabilir
Bir araştırma ekibi ve York Üniversitesinden bilim insanları bir keşfin yolunu açabilecek deneysel çalışmaya imza attı, yapılan deneysel çalışmaya göre yıldızlar ses üretiyor olabilir.

Hareket halindeki sıvılar - Akışkanlar dinamiği olarak bilinir - üzerine yapılan çalışmalar mısırlılara kadar gider ve bu alanda yeni keşiflere çok sık rastlanmaz. Fakat hedefte bulunan plazma ile aşırı şiddetli lazer arasındaki etkileşim ekibe beklenmedik bir şeyi gözleme imkanı verdi. York Üniversitesi Plazma Enstitüsünden Dr John Pasley'in de aralarında bulunduğu bilim insanları, lazer çarptıktan sonraki saniyenin trilyonuncu anında, plazmanın yüksek yoğunluklu bölgeden daha durgun bölge olan düşük yoğunluklu alana doğru aktığını fark etti, bu yolla plazmanın trafik sıkışıklığına benzer bir şey yarattığı görüldü. Plazma yüksek ve düşük yoğunluklu bölgeler arasında bir yığın oluşturmaya başladığı görüldü, seri şekilde oluşan baskı titreşimler oluşturdu : bir ses dalgası.

Fakat bu kadar yüksek frekansta oluşan ses yarasa ve yunusları bile zorlayabilir. Neredeyse trilyon herze yakın olan ses sadece beklenmedik bir şey olmakla kalmıyor aynı zamanda bu tür materyallerde oluşabilecek en yüksek frekansa ulaşmış oldu, bu da yaklaşık olarak memelilerin duyabileceğinden altı milyon kat daha yüksek.

Dr John Pasley, "Doğada böyle bir efektin oluşabileceği bildiğimiz bir kaç noktadan birisi yıldızların yüzeyi. Yıldızlar yeni materyaller biriktirirken laboratuvarda görülene benzer bir ses çıkarıyor olabilir. Yani yıldızlar şarkı söylüyor olabilir fakat ses uzayda vakum içinde seyahat edemediği için bu sesleri hiç kimse duyamıyor. Aynı durum yıldızların etrafında akan plazmada da gerçekleşiyor olabilir. " dedi.

Bilim insanlarının laboratuvarda ses dalgalarını gözlemlemek için kullandıkları teknik polislerin kullandığı hız radarlarına çok benziyor. Yöntem bilim insanlarına lazerin çarptığı noktada akışkanın saniyenin trilyonda biri boyutlarında ölçme imkanı sağlıyor.

STFC Plazma Fizik Grubundan Dr Alex Robinson deneyde elde edilen akustik dalgalardan numerik bir model geliştirdi. Dr Alex Robinson, "Akustik sinyallerin kaynağını belirlemek çok zordu, ama modelimiz deneyde gözlenen dalgaboyu geçişleriyle karşılaştırılabilen bir sonuç elde etmemizi sağladı. Bu da bize sıvı akışkanlardan ses üretmenin yeni bir yolunu keşfettiğimizi gösteriyor. "