5.000'den Fazla Ötegezegen Resmi Olarak Onaylandı

Son birkaç yıldaki başarılar sayesinde, sadece bir avuç gezegenin varlığını bilirken, galaksimizde gezegenlerin son derece yaygın olduğunun farkına vardık. O zamandan beri, hem yer hem de uzay tabanlı teleskoplardaki gelişmeler sayesinde sayı artmaya devam etti. Şimdi NASA, Samanyolu'nda yörüngede dönen 5.005 garip yeni dünya ile 5.000 onaylanmış ötegezegen işareti olduğunu belitti.

Exoplanet Archive'in bilim lideri ve NASA Exoplanet Bilim Enstitüsü'nden bir araştırma bilimcisi olan Jessie Christiansen, "Bu sadece bir sayı değil. Her biri yeni bir dünya, yepyeni bir gezegen. Her biri için heyecanlanıyorum çünkü onlar hakkında hiçbir şey bilmiyoruz.” dedi.

İlk ötegezegen - yani ilk ikisi - 9 Ocak 1992'de radyo astronomları Aleksander Wolszczan ve Dale Frail tarafından duyuruldu. Bu iki dünya, süpernovaya dönüşen bir yıldızın sıkıştırılmış çekirdeği olan özel bir tür nötron yıldızı olan pulsar PSR 1257+12'nin etrafında dönüyordu.

Wolszczan, "Bir nötron yıldızının etrafında gezegenler bulabilirseniz, gezegenlerin temelde her yerde olması gerekir. Gezegen üretim süreci çok sağlam olmalı." dedi.

Bu 5.005 gezegen (ve belki de henüz onaylanmamış 8.500 aday), galaksimizde var olması beklenen tüm gezegenlerin okyanusunda bir damladır. Keşfedilecek yüz milyar kadar dünya var. Sıcak Jüpiterler ve süper Dünyalar gibi bazılarını daha önce yakından görmedik.

Ve dışarıda bu kadar çok dünya varken, açıkçası bir yaşam sorusu var. Bu dünyalardan bazılarında yerleşim olduğuna dair kanıt bulacak mıyız? Yaklaşan teleskoplar için kesin olarak çözülecek bir şey, ancak kanıtlar, Dünya'daki yaşamın temel kimyasının, evrenin başka yerlerinde görülen moleküller ve kimya ile yakın bağlantılara sahip olduğunu gösteriyor. Kozmoztaki küçük köşemiz umarız ki o kadar da özel değildir.

Wolszczan, "Benim düşünceme göre, bir yerlerde bir tür yaşam bulmamız kaçınılmaz, büyük olasılıkla ilkel türden." dedi.

Keşfedilen 5.005 dünyanın yüzde 30'u Jüpiter ve Satürn gibi gaz devleridir. Yüzde otuz beşi Neptün boyutundayken, yüzde 31'i Süper Dünya'dır, gezegenimizden birkaç kat daha büyük ama Neptün kadar büyük değildir. Yüzde 4'ü karasal, Dünya boyutunda veya daha küçük küçük kayalık gezegenlerdir.

Bu uzak dünyalar hakkında hala öğrenilecek çok şey var; nasıl oluştukları, nasıl evrimleştikleri ve şu anda nasıl oldukları gibi. Bu dönüm noktası, daha ileri gitmek ve daha fazlasını keşfetmek için yalnızca bir hatırlatmadır.