15 Tonluk Devasa Meteorit, Doğada Daha Önce Görülmemiş İki Mineral İçeriyor
Somali'den gelen büyük bir meteoritte en az iki yeni mineralin bulunması, asteroitlerin nasıl oluştuğuna dair ipuçları verebilir.

Tam olarak Wakanda'ya vibranyumunu veren asteroit değil, ancak jeologlar için daha da iyisi olabilir. Somali'de bulunan bir gök taşının, daha önce yalnızca yapay olarak üretildiği bilinen en az iki mineral içerdiği bulundu ve üçüncüsü hala araştırılıyor. Bu keşifler 70 gramlık tek bir örnek kullanılarak yapıldığından, taşın neler sunabileceğine daha ilk adımı atmış olmamız oldukça olası.

Alberta Üniversitesi'nden Profesör Chris Herd bir açıklamada, "Yeni bir mineral bulduğunuzda, bu, gerçek jeolojik koşulların, taşın kimyasının, daha önce bulunanlardan farklı olduğu anlamına gelir." dedi.

Herd bulgularını bu ay Üniversitenin Uzay Araştırmaları Sempozyumu'na bildirdi.

Yeryüzünde su ve oksijenin varlığı, elementlerin mineral oluşturmak için bir araya gelebileceği daha fazla yol yaratır. Sonuç olarak, Dünya kaynaklı bulduğumuz sayı, uzayda oluştuğu bilinenleri gölgede bırakır. Yine de meteoritler bizi şaşırtma kapasitelerini koruyorlar ve El Ali meteoriti kesinlikle bunu yapıyor.

Herd, sırasıyla meteorit ve Profesör Lindy Elkins-Tanton'dan sonra elaliite ve elkinstantonite adını verdiği iki yeni mineral buldu. Elkins-Tanton, Arizona Eyalet Üniversitesi'ndeki Gezegenler Arası Girişim'in başkan yardımcısı olmasının yanı sıra, metal açısından zengin büyük asteroidi keşfetmeye yönelik Psyche görevinin baş araştırmacısıdır.

Herd, "Lindy, gezegenlerin çekirdeklerinin nasıl oluştuğu, bu demir nikel çekirdeklerin nasıl oluştuğu konusunda pek çok çalışma yaptı ve sahip olduğumuz en yakın analog demir meteoritleri." dedi. "Bu yüzden bir minerale onun adını vermek ve bilime katkılarını takdir etmek mantıklıydı."

El Ali meteoriti, 350'den fazlası bilinen bir Demir, IAB meteoritidir. Bu nedenle, Herd, bir dilimini incelerken alışılmadık bir şey gördüğüne özellikle şaşırdı.

Herd, meslektaşı Dr. Andrew Locock'tan neler olup bittiğine bakmasını istedi. Herd, "Bazı analizler yaptığı ilk gün, 'Orada en az iki yeni mineral var' dedi." dedi.

Hem elaliit hem de elkinstantonitin laboratuvarlarda üretilmiş olması, Locock'un varlıklarını nispeten kolay bir şekilde doğrulayabildiği anlamına geliyordu. Yapay maddeler doğada bulunanlarla aynı adlandırma sürecine sahip olmadığından Herd'ün isimleri bir ay önce kabul edildi.

Locock'un yeni mineralleri belirleme konusunda deneyimi var, ancak Herd, uzmanlığının, bileşimine dayalı olarak bir asteroitin tarihini çözmekte yattığını söyledi. Yeni mineraller bulmak bunu karıştırıyor ve hem meteoritin ana gövdesinin nasıl oluştuğunu hem de bu mineralleri neden başka bir yerde görmediğimizi çözmek biraz zaman alacak.

İnsanlar, en azından Tutankhamun'un demir/nikel/kobalttan dövülmüş bir hançeri olduğundan beri meteorit maddelerini kullanıyor. Herd, El Ali meteoritinde bulunan elaliit, elkinstantonit veya diğer minerallerin sonunda pratik değere sahip olmasını umuyor.

Meteoritical Bulletin Database, 15 tonluk El Ali meteoritinin 2020'de bulunduğunu listelese de, bu sadece daha geniş dünyanın farkına varması. Yerel halk, araştırmacılara taşın Saar halkının folklorunda "Gece Düşüşü" olarak bilindiğini söyledi, bu da inişinin gözlemlendiğini gösteriyor. En az beş nesildir şarkılarda, şiirlerde ve danslarda kutlanmış ve bıçak bileme için kullanılmıştır. Meteorit neredeyse yüzde 90 demir ve nikelden oluşuyor ve şimdiye kadar bulunanların en büyüğü arasında yer alıyor.

Johnny Cash'in 16 ton küremek konusundaki görüşlerine rağmen, meteorit analiz için alınan bazı küçük örnekler hariç Mogadişu'ya taşındı ve Herd, Çin'e satılmış olabileceğini bildirdi. Binde bir büyüklüğündeki meteoritlerin alabileceği fiyatlar düşünüldüğünde, maliyetlere rağmen, sonuç olarak Somali'nin daha derin bir borca batması pek olası değil.