“Potansiyel Olarak Tehlikeli” Phaethon Asteroidi, Bir Gök Taşı İçin Nadir Bir Şey Gösterdi
Phaethon zaten tuhaf, bu yüzden onunla bu kadar ilgileniyoruz - ancak görünüşe göre, yeterince tuhaf değil.

Simgesel Arecibo Gözlemevi, 2020'deki çöküşünden sonra yeniden inşa edilmeyeceği haberlerinin ardından artık çalışan bir teleskop olmayabilir, ancak bu, kozmos hakkındaki bilgimize katkıda bulunmayı bitirdiği anlamına gelmez. Hatta, yeni araştırma, iyi bilinen "potansiyel olarak tehlikeli" 3200 Phaethon asteroidi hakkında yeni ve olağandışı bir şey keşfettiğini ortaya koyuyor.

Phaethon zaten tuhaf bir asteroit - garip bir şekilde mavi, daha çok bir kuyruklu yıldız gibi davranıyor ve bir meteor yağmurunun bilinen tek asteroit ana gövdesi. Şimdi, dönüş hızı artıyor, bunu gösteren bilinen yalnızca 11. asteroit.

Adını Yunan güneş tanrısı Helios'un oğlundan alan Phaethon'un yörüngesi, onu Güneş'e bilinen adlandırılmış herhangi bir asteroitten daha yaklaştırır. Büyüklüğü ve yakınlığı nedeniyle Dünya için herhangi bir tehdit oluşturmasa da, “potansiyel olarak tehlikeli” bir asteroit olarak kabul edilir ve bu nedenle iyi çalışılmıştır.

Bir asteroidin dönüş hızını değiştirmesi çok nadirdir. Phaethon, 5,4 kilometre genişliğinde, bunu yapan bilinen 11 gök taşının en büyüğü. Yörüngesi çok kesin bir dereceye kadar biliniyor (bu yüzden tehdit olmadığını biliyoruz) ve her 3,6 saatte bir kez dönüyor.

Ancak yeni gözlemler, bunun yılda 4 milisaniye azaldığını ortaya koyuyor.

Japonya Uzay Araştırma Ajansı (JAXA), DESTINY+ görevini 2028'de asteroidin yanından uçmak üzere göndermeye hazırlanıyor, bu nedenle Phaethon'un hızlandığını keşfetmenin aracın dikkatlice hesaplanan yörüngesi için büyük etkileri olabilir.

Arecibo gezegen bilimcisi Sean Marshall, tıpkı ötegezegenleri keşfetmemize benzer şekilde, bir asteroidin bir yıldızın önünden geçerek ışığının kısılmasına neden olduğundaki ışık eğrisi gözlemlerini (göksel bir cismin ışık yoğunluğunu gösteren grafikler ve yıldızların örtülmesi) kullanarak bu görev öncesinde Phaethon'un boyutunu, şeklini ve dönüşünü belirlemeye çalışıyor. Marshall, 1989'dan 2021'e kadar olan verileri kullanarak, asteroit örneği görevi hedefleri Bennu ve Ryugu'ya benzer şekilde Phaethon'un bir topaç şeklinde olduğunu gösteren bir model oluşturdu.

Ancak Marshal, 2021'den en son ışık eğrisi gözlemlerini modele uyduramadı. Model, yalnızca cismin sabit bir dönme ivmesi varsa - hızlanıyorsa - çalıştı.

Marshall bir açıklamada, "Şekil modelinden tahminler verilerle eşleşmedi." dedi. “Modelin en parlak olduğu zamanlar, Phaethon'un gerçekten en parlak gözlemlendiği zamanlarla açıkça uyumsuzdu. Bunun Phaethon'un 2021 gözlemlerinden bir süre önce, belki de Aralık 2020'de günberiye yakınken kuyruklu yıldız benzeri aktiviteden, biraz değişmesiyle açıklanabileceğini fark ettim."

Neyse ki bu, DESTINY+'ın planlarını yeniden düşünmesi gerektiği anlamına gelmiyor. Marshall aslında bunun ekip için iyi bir haber olduğunu belirtiyor, çünkü sürekli değişim, Phaethon'un planlanan uçuş sırasındaki yönünü mükemmel bir doğrulukla tahmin edebilecekleri ve o sırada asteroidin hangi bölgelerinin Güneş tarafından aydınlatılacağını bilecekleri anlamına geliyor ve bu da, asteroidin yanından geçerken yüzeyinin muhteşem fotoğraflarını çekmeye yardımcı olacak.

Çalışma, yakın zamanda Amerikan Astronomi Derneği'nin Gezegen Bilimleri Bölümü'nün 54. Yıllık Toplantısı'nda sunuldu.