JWST İlk Ötegezegenini Doğruladı - Ve Dünya Büyüklüğünde!
Yeni dünya, Dünya'dan 41 ışık yılı uzaklıkta bulunuyor.

JWST ilk kez bir ötegezegenin varlığını doğruladı. Uzay teleskobu, LHS 475 b'nin kesin ölçümlerini sağlayarak onun gerçekten bir gezegen olduğunu doğruladı ve büyüklüğünü ve biraz da atmosferini belirlemeyi başardı. Gezegen, Dünya'nın kendisininkinin yüzde 99'u kadar bir çapla, neredeyse bizim gezegenimizin büyüklüğünde.

Teleskop onu, yüzey sıcaklığının yaklaşık yarısı ile Güneş'ten daha küçük bir kırmızı cüce olan yıldızının önünden geçerken tespit etti. Bununla birlikte, gezegen yıldızına çok daha yakın yörüngede dönüyor ve çok daha fazla radyasyon alıyor. Ancak bu, yıldızının önünden daha sık geçtiği, yalnızca iki gün içinde yörüngede döndüğü anlamına gelir - ve yalnızca iki geçişle, JWST, gezegenin gerçekten de orada olduğunu ve küçük olduğunu gösterebildi.

Johns Hopkins Üniversitesi'nden proje eş lideri Jacob Lustig-Yaeger, bir açıklamada, "Küçük, kayalık ötegezegenleri incelemede ön saflardayız. Atmosferlerinin neye benzeyebileceğini incelemeye yeni başladık." dedi.

JWST kısa süre önce karbondioksit ve hatta kükürt dioksitin varlığını doğruladı, ancak bu büyük bir sıcak gezegendeydi - sıcak bir Satürn. LHS 475 b, kıyaslandığında çok küçüktür ve atmosferden veri elde etmek daha da zordur. Daha fazla gözlem gerekir.

Yine Johns Hopkins Üniversitesi'nden Erin May, "Gözlemevinin verileri çok güzel. Teleskop o kadar hassas ki, bir dizi molekülü kolayca tespit edebiliyor, ancak henüz gezegenin atmosferi hakkında kesin sonuçlara varamıyoruz.” diye ekledi.

Ekip, ötegezegenin Dünya'dan birkaç yüz derece daha sıcak olduğunu söyleyebiliyor, bu nedenle takip gözlemlerinde bulutları keşfederlerse, o zaman dünya daha çok Venüs'e benzeyecektir. Şu anda, verilere dayalı olarak yalnızca bazı senaryoları hariç tutabilirler, ancak gezegenin atmosferi olmayabilir veya Mars gibi saf karbondioksitten oluşan bir atmosfer olabilir.

Lustig-Yaeger, "Eleyebileceğimiz bazı karasal tip atmosferler var. Satürn'ün ayı Titan'ınkine benzer, metan ağırlıklı kalın bir atmosfere sahip olamaz. Sanılanın aksine, %100 karbondioksit atmosferi o kadar kompakttır ki, tespit edilmesi çok zor hale gelir." dedi.

Bu gezegen hakkında daha fazla bilgi edinmek için gereken kesin ölçümler bu yaz gelecek, ancak çalışma, JWST'nin kayalık gezegenlerin incelenmesi için ne kadar değerli olduğunu şimdiden gösteriyor. Ekibin sonuçları, 11 Ocak 2023 Çarşamba günü Amerikan Astronomi Derneği'nin 241. toplantısında sunuldu.