Bitki Bazlı Antiviral İlaç, Bilinen Tüm COVID-19 Varyantlarına Karşı Etkili

Virulence dergisinde yapılan yeni bir araştırmaya göre, zehirli bir bitkide bulunan ve ölümcül havuç takma adı verilen bir bileşik, izole hücre kültürlerindeki tüm COVID-19 varyantlarının aktivitesini bloke ediyor. Thapsigargin (TG) olarak bilinen antiviral ajan, konakçı hücrelerde virüslerin çoğalmasını durduran bir bağışıklık tepkisini tetikliyor ve son derece bulaşıcı Delta varyantı da dahil olmak üzere bilinen tüm COVID varyantlarına karşı etkili görünüyor.

Thapsia garganica adlı bir bitkiden ekstrakte edilen TG'nin, orijinal SARS-CoV-2’nin yanı sıra birkaç influenza virüsünün de aktivitesini engellediği daha önce bulunmuştu. Bununla birlikte, pandemi sırasında yeni COVID-19 varyantlarının ortaya çıkması, bileşiğin, patojenin daha öldürücü formlarından bazılarını bloke edip edemeyeceği konusunda soruları gündeme getirdi.

Araştırmacılar incelemeye Alfa, Beta ve Delta varyantlarının gücünü karşılaştırarak başladılar. Bunu yapmak için, her bir varyantla insan hücre kültürlerini enfekte ettiler ve 24 saat sonra bu numunelerdeki viral RNA yükünü ölçtüler.

İlk sonuçlar Delta varyantının, Alfa varyantından dört kat ve Beta varyantından dokuz kat daha yüksek bir oranda çoğaldığını ve yayıldığını, açık ara en üretken varyant olduğunu gösterdi. Araştırmacılar ayrıca, hücreler iki farklı SARS-CoV-2 virüsü ile birlikte enfekte olduğunda, Delta türünün diğer varyantların çoğalma oranlarını önemli ölçüde artırdığını keşfettiler.

Endişe verici bir şekilde, tüm birlikte enfeksiyon kombinasyonları, "çarpma sinerjisi" olarak tanımlanan şeyle sonuçlandı. Yani iki varyantın birlikte bulaşması, ayrı ayrı etkilerinin toplamından bile daha büyüktü.

Ancak iyi haber şu ki, TG'nin tüm ortak enfeksiyon kombinasyonlarının yanı sıra her bir varyantın replikasyonunu engellediği bulundu. TG ile ön işleme tabi tutulmuş hücrelere uygulandığında, tüm varyantların çoğalma ve bitişik hücrelere yayılma yeteneği en az yüzde 95 oranında azaldı.

Araştırmacılar, "En üretken enfeksiyon grubu olan [Alpha-Delta] ko-enfeksiyonunda, TG ile hazırlanmış hücrelerden elde edilen birleşik viral RNA, bir kontrol maddesi ile tedavi edilen hücrelere kıyasla %99,6 oranında düştü" diye belirtiyorlar. "Ayrıca, TG'nin aktif enfeksiyon sırasında üç varyantın replikasyonunu inhibe etmede etkili olduğunu gösterdik" diye açıklıyorlar, bu da bileşiğin bir tedavi ve önleyici olarak kullanıldığında koruyucu olduğunu gösteriyor.

Çalışma ekibinden Profesör Kin Chow Chang yaptığı açıklamada, "Yeni çalışmamız bize Delta varyantının baskınlığı hakkında daha fazla bilgi verdi" dedi. "Bu varyantın açıkça en bulaşıcı olduğunu ve koenfeksiyonlarda diğer varyantların üretimini teşvik ettiğini görmüş olsak da TG'nin hepsine karşı aynı derecede etkili olduğunu görmek memnuniyet duyuyoruz."

Bu bulgular umut verici olsa da araştırmacıların henüz bileşikten gerçek bir tedavi geliştirmediğini ve ölümcül havuçla kendi kendine tedavi uygulamaya çalışmanın çok tehlikeli olduğunu ve kimsenin uygulamaması gerektiğini belirtiyorlar. Tedavi bulma yolunda araştırmalar devam ederken, şu an için aşılar COVID-19'a karşı en etkili koruma şekli olmaya devam ediyor.