Galaksinin En Tehlikeli Yerinde Dev Bir Bebek Yıldız Oluşuyor
Samanyolu'nun kalbindeki süper kütleli kara deliğin etrafındaki bölge, kenara mümkün olduğu düşünülenden daha yakın bir yıldız da dahil olmak üzere harikalarla dolu.

Gök bilimciler, Sagittarius A* olarak bilinen süper kütleli kara deliğin tehlikeli bir şekilde yakınında oluşan, hayal edilebilecek en kısa yaşam beklentisine sahip bir yıldızın varlığını doğruladılar. The Astrophysical Journal'ın aynı sayısında yayınlanan gizemli bir cismin aynı dev kara delik tarafından yok edildiğinin duyurulmasına eşlik ediyor.

Heyecan istiyorsanız, galaksinin merkezi kesinlikle olmanız gereken yer. Parlak, kısa ömürlü yıldızlar ve onların son derece enerjik kalıntılarının yanı sıra, belirleyecek kadar net göremediğimiz şeylerle dolu. Hepsinin merkezinde, Güneş'in 4,6 milyon katı kütleye sahip olan ve beraberindeki makalede açıklanan şüpheli küçük gaz bulutu X7 de dahil olmak üzere çok yaklaşan her şeyle beslenen Sagittarius A* var.

Bölge aynı zamanda sıcak ve tümü yıldız oluşumunu engelleyen yüksek enerjili radyasyon ve güçlü kütleçekimsel ve manyetik alanlarla dolu. Sonuç olarak, gök bilimciler Sagittarius A*'dan iki ışık yılı uzaklıkta protostarlar gibi görünen kümeleri keşfettiklerinde çok şaşırdılar. Bu kadar yakın olan herhangi bir yıldızın tehlike diyarına sürüklenen eski yıldızlar olacağı düşünülmüştü.

Bölgede, Sagittarius A*'dan yaklaşık 0,4 ışık yılı uzaklıkta bulunan ve X3 olarak bilinen cisim de dahil olmak üzere, doğasını bu mesafeden belirlemesi zor olan birçok başka cisim var. Gök bilimcilerden oluşan bir ekip, farklı dalga boylarında çalışan teleskoplardan elde edilen 25 yıllık verileri birleştirerek, X3'ün kalbinde insan türünden daha genç bir yıldızın yattığı sonucuna vardılar ve buna X3a adını verdiler.

X3a in its envelope, X3 (blue). Intense stellar windscreate a cigar-like shape. On timescales of less than 10 years, clumps can form, which in turn are swallowed by X3a, explaining its impressive size.

X3 (mavi) örtüsünde X3a. Yoğun yıldız rüzgarları puro benzeri bir şekil oluşturur. 10 yıldan daha kısa zaman ölçeklerinde, X3a tarafından yutulan kümeler oluşabilir ve bu da etkileyici boyutunu açıklar.

Köln Üniversitesi'nden ilk yazar Dr. Florian Peißker, bir açıklamada, "Kara delikten birkaç ışık yılı uzaklıkta, yıldız oluşum koşullarını sağlayan bir bölge olduğu ortaya çıktı. Bir gaz ve toz halkası olan bu bölge, yeterince soğuk ve yıkıcı radyasyona karşı korumalı." dedi.

Bu yıldız oluşumu halkasındaki cisimlerin hızla kendilerini toparlamaları gerekir. Burada, Güneş'inkinden yüzlerce kat daha fazla kütleye sahip gaz ve toz bulutları oluşabilir, bunlar çoğu yıldızın oluştuğu Orion Bulutsusu gibi yıldız oluşum bölgelerinin daha küçük versiyonlarıdır. Ancak, yıldızlara birleşmek için milyonlarca yıla sahip olmak yerine, bulutların içindeki çarpışmalar açısal momentumlarını kaybetmelerine ve birkaç on binlerce yıl içinde kara deliğe doğru düşmelerine neden olur.

Yazarlar, yerel radyasyondan geçici olarak korunan bir bulutun, toz ve gaz halkasının dış kenarındayken bir yıldıza dönüşecek kadar yoğun hale gelmiş olması gerektiğini düşünüyor.

Bu senaryoda X3a, Sagittarius A*'ya doğru düşerken on binlerce yıl boyunca gelişmeye devam etti ve  şu anda gördüğümüz, olgun bir yıldız olma yolunda ilerleyen cisme yol açtı. Peißker, "Düşme süresi yaklaşık olarak X3A'nın yaşına karşılık geliyor." dedi ve sürecin mümkün olan en kısa sürede başladığını belirtti.

X3a, Güneş'in yaklaşık 15 katı bir kütleye sahip - rekor kırıyor değil, ancak çoğu yıldızın bizimkinden daha az kütleli kırmızı cüceler olduğu bir galakside kesinlikle küçük bir azınlık. Bu, yalnızca bölgedeki düşmanca koşulların yıldız oluşumunu engellemediğini değil, aynı zamanda olağandışı bir boyuta büyümeyi de durdurmadığını kanıtlıyor. Yazarlar, Sagittarius A*'ya doğru düşerken yanından geçen sıcak gaz kümelerini kaptığını öne sürüyorlar.

Aynı bölgedeki daha küçük cisimler bizim göremeyeceğimiz kadar sönük kalır. Daha düşük kütleli yıldızlar daha yavaş geliştiklerinden, yutulmadan önce olgun yıldız durumuna da ulaşamayabilirler.

Çoğu galaksi kendi süper kütleli kara deliklerini içerir. Yazarlar, JWST ve Dünya merkezli dev teleskoplar tarafından yakınlardaki örneklerin etrafındaki alanların planlı çalışmalarının, X3a'nın bir tuhaflık mı yoksa maalesef çok kötü çevrelerde doğmuş bir genç yıldız sınıfını mı temsil ettiğini ortaya çıkaracağını umuyor.

Makale The Astrophysical Journal'da yayınlandı.