Yıldızına Çarpacak Olan Bir Gezegenin Keşfi, Dünyanın Sonu Hakkında Bize Bilgi Verebilir

Gökbilimciler ilk kez, yaşlanan güneşiyle yıkıcı bir çarpışmaya doğru ilerleyen ve potansiyel olarak Dünya'nın bir gün nasıl sona erebileceğine dair bir fikir sunan bir gezegen belirlediler.

Yeni bir çalışmada, çoğunluğu ABD merkezli araştırmacılardan oluşan bir ekip, ölüme mahkûm olan dış gezegen Kepler-1658b'nin gezegenlerin nasıl öldüğüne ışık tutmasını umduklarını söyledi.

Dünya'dan 2.600 ışık yılı uzaklıkta bulunan Kepler-1658b, "sıcak Jüpiter" gezegeni olarak biliniyor.

Boyut olarak Jüpiter'e benzer olsa da gezegen, ev sahibi yıldızının yörüngesinde Güneşimiz ile Merkür arasındaki mesafenin sekizde biri kadar bir mesafenin etrafında döner ve bu da onu kendi Güneş Sistemimizdeki gaz devinden çok daha sıcak yapar.

The Astrophysical Journal Letters'da yayınlanan araştırmaya göre, Kepler-1658b'nin ev sahibi yıldızı etrafındaki yörüngesi üç günden az sürüyor ve yılda yaklaşık 131 milisaniye kısalıyor.

Harvard-Smithsonian Astrofizik Merkezi'nden Shreyas Vissapragada, "Gözlenen hızda yıldızına doğru sarmal hareket etmeye devam ederse, gezegen, yıldızıyla 3 milyon yıldan daha kısa bir süre içinde çarpışacak" dedi.

Gelişmiş yıldızına doğru spiral çizen bir gezegenin doğrudan kanıtını ilk kez gözlemliyoruz.

Evrimleşmiş bir yıldız, genişlemeye ve daha parlak hale gelmeye başladığında, yıldız yaşam döngüsünün "altdev" aşamasına girmiştir.

Kepler-1658b'nin yörüngesi, Dünya okyanuslarının her gün yükselip alçalmasına benzer bir süreçte gelgitler tarafından kısalıyor.

Bu yer çekimsel itme ve çekme her iki yönde de çalışabilir - örneğin Ay, Dünya'dan çok yavaş bir şekilde uzaklaşıyor.

Öyleyse Dünya benzer bir kıyamete doğru gidiyor olabilir mi?

Astrofizik Merkezi yaptığı açıklamada, "Yıldız bazında ölüm, birçok gezegeni beklediği düşünülen bir kaderdir ve Güneşimiz yaşlandıkça bundan milyarlarca yıl sonra Dünya'nın nihai sonu da bu olabilir" dedi.

Vissapragada, "yaklaşık 5 milyar yıl içinde Güneş'in bir kırmızı dev yıldıza dönüşeceğini" söyledi.

Kepler-1658b, 2009'da fırlatılan Kepler uzay teleskobu tarafından şimdiye kadar gözlemlenen ilk dış gezegendi. Ancak Astrofizik Merkezi, gezegenin varlığının 2019'da onaylanmasının yaklaşık 10 yıl sürdüğünü söyledi.

Gökbilimciler, 13 yılı aşkın bir süredir gezegenin ev sahibi yıldızının önünden geçerken yörüngesindeki yavaş ama istikrarlı değişimi gözlemleyebildiler.