Takıntı Hastalığı (OKB) ve CyberKnife Radyocerrahi Tedavisi
Hayatınızda kaç kere ütüyü fişten çektiğinizden emin olamayıp, eve geri döndünüz? Ya da ocağı kapatıp kapatmadığınızdan emin olamadığınız için kaç kere randevularınıza geç kaldınız?

Televizyonu kapattım mı? Lambayı söndürdüm mü? Pencereyi kapattım mı? Eğer sizde günlük hayatta bu ve benzeri durumlarala karşı karşıya geliyorsanız, üzülerek belirtmeliyim ki malesef takıntılısınız. Hemen korkmanıza gerek yok. Zira bu şartlar altında ülkemizde 50 milyon takıntılı insan var diyebiliriz. Aslında takıntı yani literatürde ki ismiyle obsesyonun hemen herkeste bulunduğu aşikar. Asıl sorun kompulsyon da başlıyor. Yani siz evden çıktıktan sonra ütüyü çektim mi diye aklınızda soru işaretleri uçuşuyor ise obsesyona, obsesyonumuzu bastıramayıp yarı yoldan geri dönüp kontrol ediyorsak kompulsyona sahibiz demektir. Eğer bu kompulsyon bizim yaşam kalitemizi belirgin bir şekilde etkiliyor ve hayatı yaşanmaz kılıyor ise bu duruma obsesif kompulsif bozukluk (OKB) hastalığı adı vermekteyiz ki bu kesinlikle tedavi edilmesi gereken bir durumdur. "OKB hastalığı genellikle aşırı titizlik, el yıkama, sayı sayma, kontrol etme gibi tekrarlayıcı davranışlarla kendini göstermekte ve hastalık toplumda %2-3 sıklığında görülmektedir."1

CyberKnife Radyocerrahi Tedavisi

OKB hastalığının primer tedavisi; yüksek doz antidepresan kullanımı ve sonrasında bilişsel davranışcıl psikoterpi ile desteklenerek hastalığın seyri olumlu yönde etkileniyor. Fakat 30 haftalık bu tedavi süresi akabinde farklı tedavi yöntemleri uygulanabiliyor ki bunlardan biri de "anterior kapsulotomi" ismini taşıyan CyberKnife radyocerrahi tedavisi. OKB hastaları için ilaç ve psikoterapiden yanıt alınmadığı durumlarda ek bir seçenek olarak karşımıza çıkıyor. "Beynin ön tarafından merkezi çekirdeklere ve oradan tekrar ön tarafa doğru bir daire olduğu düşünülüyor. Bu hastalarda, normal kişilere göre frontal loblarında bir metobalizma artışı görülüyor. Bunun geçtiği yerlerden bir tanesi de beynin internal kapsül denen yapısıdır. CyberKnife ile internal kapsülün ön bacağına 3-5 milimlik küçük hasar veriliyor. Döngünün devam etmemesi için bağlantının kopması amacıyla kesi atılıyor."2 "Hastalara uygulama sırasında başlarını oynatmamaları için hastaya özel maske yapılıyor. Bu sayede hasta hareketi sınırlandırılıyor. Tümör tedavisinden farklı olarak bölgeye çok yüksek radyasyon veriliyor. Çünkü, sinir yollarında kesi olması isteniyor. Fakat bu kesi bıçakla değil radyasyonla yapılıyor"3 Bu işlem radyasyon onkolojisi uzmanı, beyin ve sinir cerrahisi uzmanı ve medikal fizik uzmanı ile birlikte yapılıyor. Beyin ve sinir cerrahisi uzmanı, radyasyon onkolojisi uzmanı ile birlikte hedef bölgeyi ve uygulanacak radyasyon dozunu belirlerken, medikal fizik uzmanı da gerekli hesaplamaları yaparak hedeflenen bölgeye belirlenen dozu verirken, sağlam beyin dokusunu ise en iyi şekilde korumak kaydıyla planlamayı yapıyor.

Son olarak planma tedavisi onaylanarak radyocerrahi teknikeri tarafından hastaya uygulanıyor. Yaklaşık 2 saat süren tedavi boyunca robotik kola bağlı lineer hızlandırıcı hasta etrafında hareket ederek yüzden fazla farklı noktalardan hedef bölgeye planlanan şekilde istenilen dozu veriyor. Hastaya herhangi bir anestezi verilmeden uygulanan bu süreçte hasta en ufak bir ağrı, sızı hissetmiyor. Tedaviden sonuç alınabilmesi için 3-6 ay beklemek gerekiyor.

1 Psikiyatri Uzmanı Doç. Dr. Nurper Erberk Özen

2 Beyin ve Sinir Cerrahisi Uzmanı Prof. Dr. Sait Şirin

3 Radyasyon Onkolojisi Uzmanı Prof. Dr. Kaan Oysul

Berat Aral
Medikal Fizik Uzmanı - Dr.