Sıcak Gazın En Uzak Tespiti Bir Galaksi Kümesinin Doğuşunu Müjdeliyor
Gözlemler, on yıldan uzun bir süre önceki model tahminlerini doğruluyor.

Gök bilimciler, doğmakta olan bir galaksi kümesinde aşırı sıcak gazların varlığını tespit ettiler. Ekip, tüm gaz, galaksiler ve karanlık madde sisteminin Güneş'in kütlesinin yaklaşık 100 trilyon katı olduğunu bildirdi. Bu kütlenin çoğu, on milyonlarca derece gibi muazzam bir sıcaklığa kadar ısıtılan, bu yeni oluşan küme içindeki gazda.

Örümcek ağı ön kümesi olarak bilinen grup, Evren sadece 3 milyar yaşındayken oluştu ve bu, bu kadar sıcak gazın şimdiye kadarki en uzak ölçümü. Gözlemler evrendeki en eski ışık olan kozmik mikrodalga arka plan (CMB) ile birlikte Atacama Büyük Milimetre/milimetre-altı Dizisi (ALMA) sayesinde mümkün oldu.

CMB, Büyük Patlama'nın yankısı denilen, evren genişleyip soğurken hareket etmekte serbest olan ilk ışıktır. Bu eski emisyonu oluşturan fotonlar - ışık parçacıkları - etrafımızdadır ve içinden geçtikleri şey dışında etkilenebilirler.

Böyle bir etki, termal Sunyaev-Zeldovich (SZ) etkisidir. Sıcak gaz, yüksek enerjili parçacıklarla doludur ve bunlar CMB'nin fotonları ile etkileşebilir ve fotona biraz enerji artışı sağlayabilir. Bu, fotonların rengini değiştirir - ölçülebilir bir etki.

Trieste Üniversitesi'nde araştırmacı baş yazar Luca Di Mascolo, bir açıklamada, "Doğru dalga boylarında, SZ etkisi, bir galaksi kümesinin kozmik mikrodalga arka plan üzerinde gölgeleme etkisi olarak görünür. Benzersiz çözünürlüğü ve hassasiyeti sayesinde ALMA, şu anda büyük kümelerin uzak ataları için böyle bir ölçüm yapabilen tek tesis." dedi.

Gaz, kümeye doğru düşerken ısınır ve sıcak gaz, bebek galaksi kümesinde bulunan daha soğuk gazı yok eder. Bu sürecin gerçekleşeceği modeller kullanılarak tahmin ediliyordu ve bu yeni gözlemler, bu orijinal hipotezleri güçlendiriyor.

Trieste'deki İtalyan Ulusal Astrofizik Enstitüsü'nde (INAF) araştırmacı ortak yazar Elena Rasia, "Kozmolojik simülasyonlar, ön kümelerde sıcak gazın varlığını on yılı aşkın bir süredir tahmin ediyordu, ancak gözlemsel doğrulamalar eksikti. Böylesine önemli bir gözlemsel doğrulamayı takip etmek, en umut verici aday ön kümelerden birini dikkatli bir şekilde seçmemize yol açtı." diye açıkladı.

ALMA ile birlikte çalışan Son Derece Büyük Teleskop gibi geleceğin gözlemevleri, bu büyük galaksi topluluklarının oluşumu hakkında daha fazla ayrıntı sağlayabilir.

Makale Nature'da yayınlandı.