JWST, İki Yıldızın Yörüngesinde Dönen Yakındaki Ötegezegende Sıcak Kumlu Silikat Bulutları Tespit Etti
Anakin Skywalker, bulutların kumdan yapıldığı bir gezegenden hoşlanmazdı.

JWST'den yapılan yeni gözlemler, nispeten yakın bir ötegezegenin atmosferinin ilgi çekici ayrıntılarını ortaya çıkardı. Dünyanın adı VHS 1256 b ve bir değil iki yıldızın yörüngesinde dönüyor. Sistem 40 ışık yılı uzaklıkta bulunuyor ve JWST için ideal bir hedef.

VHS 1256 b, parlaklıkta bugüne kadarki en büyük değişikliğe sahip gezegen kütleli cisimdir. JWST'nin gözlemleri, silikat maddenin gezegenin 22 saatlik dönüşü boyunca sürekli çalkalandığını ve atmosferin tepesinde kavurucu 830 °C'ye ulaştığını öne sürüyor.

Sadece kum benzeri bir maddeden yapılmış bulutlar değil - JWST ayrıca net su, metan ve karbonmonoksit tespitleri de aldı. Karbondioksit varlığına dair kanıtlar da var. Şimdiye kadar, bu, güneş sisteminin ötesindeki bir gezegenin atmosferinde tespit edilen en yüksek molekül sayısı.

Arizona Üniversitesi'nden baş yazar Brittany Miles, bir açıklamada, "VHS 1256 b, yıldızlarından Pluto'nun Güneşimize olan uzaklığının yaklaşık dört katı kadar uzakta, bu da onu JWST için harika bir hedef yapıyor. Bu, gezegenin ışığının yıldızlarından gelen ışıkla karışmadığı anlamına geliyor." dedi.

Bu gök cismi gerçekten karmaşık bir cisim. Jüpiter'in yaklaşık 12 veya 16 katı bir kütleye sahip olan bu cisim, kahverengi cüce kütle ölçeğinin alt ucu civarında. Kahverengi cüceler, yıldız olmayı başaramayan, hiçbir zaman normal hidrojeni kaynaştıracak kadar büyük olmayan yıldız altı cisimlerdir. Döteryum olarak bilinen daha ağır bir hidrojen versiyonunu kaynaştırabilirler, ancak burada durumun böyle olup olmadığı açık değil.

Cismin yüksek sıcaklığı, iki yıldızından bu kadar uzakta olmasına rağmen, çekirdeğinde bir şeyleri kaynaştırdığı anlamına gelmez. VHS 1256b sadece 140 milyon yaşında. Gaz devi gezegenler oluştuğunda, oldukça sıcak olma eğilimindedirler. Öngezegen bulutsusundaki gaz sıkıştırılır ve yerçekimi potansiyel enerjisi ısıya dönüştürülür.

Hem kahverengi cüceler hem de devasa gezegenler, bu dünyada görülen bulutlar da dahil olmak üzere tuhaf hava olaylarına sahip olabilir. JWST, araştırmacıların bulutlarda farklı türde tanecikler olduğunu söyleyebileceği kadar ayrıntılı gözlemler sunmayı başardı.

Graphic titled “Exoplanet VHS 1256 b Emission Spectrum.” The label at top right reads NIRSpec and MIRI, IFU Medium-Resolution Spectroscopy. The spectrum is plotted on a graph with y- and x-axes. The graph shows jagged lines. There are labels for water, carbon monoxide, methane, and silicates

Gezegenin emisyon spektrumu, araştırmacıların tüm farklı molekülleri tespit etmesine izin verdi.

İskoçya'daki Edinburgh Üniversitesi'nden ortak yazar Beth Biller, "Atmosferindeki daha küçük silikat tanecikleri, daha çok dumandaki küçük parçacıklar gibi olabilir. Daha büyük taneler çok sıcak, çok küçük kum parçacıkları gibi olabilir." diye ekledi. Bu gözlemler, Early Release Science Programının bir parçasıydı ve bu büyüleyici gök cismi ile ilgili çalışmanın sadece başlangıcı.

Almanya, Heidelberg'deki Max Planck Astronomi Enstitüsü'nden (MPIA) ortak yazar Elisabeth Matthews, "Silikatları izole ettik, ancak hangi tane boyutlarının ve şekillerinin belirli bulut türleriyle eşleştiğini daha iyi anlamak çok fazla ek çalışma gerektirecek. Bu, bu gezegendeki son söz değil - JWST'nin karmaşık verilerini anlamak için büyük ölçekli bir modelleme çabasının yalnızca başlangıcı." diye açıkladı.

Çalışma The Astrophysical Journal Letters'da yayınlandı.