JWST, Bir Ötegezegenin İlk Görüntüsünü Çekti – Ve Bu Çok Tuhaf Bir Dünya
Alışılmadık dünya, yeni uzay gözlemevi tarafından incelenen ilk hedefler arasında.

Gök bilimciler, JWST tarafından yakalanan bir ötegezegenin ilk görüntüsünü bildirdiler ve bu çok tuhaf bir dünya. Çığır açan teleskobun, beklenen performansı 10 kat aştığı söyleniyor. Yıldızlarının önünden geçerken ötegezegenlerin atmosferlerini inceleyebileceğini zaten göstermişti ve şimdi de ötegezegenleri doğrudan görüntüleyebildiğini gösterdi.

Söz konusu dünyanın adı HIP 65426b ve gerçekten kafa karıştırıcı. Önceki iddialar, bizim ötegezegen (Güneş Sistemi dışındaki gezegenler) modellerimize uymadığı için var olmaması gerektiğini söylüyordu, bu nedenle gök bilimcilerin daha iyilerini geliştirmelerine yardımcı olmak için gözlemler çok önemli.

İlk olarak, Güneşimizin iki katı kütleye sahip ve kendi ekseni etrafında çok hızlı dönen çok genç bir yıldızın yörüngesinde dönüyor. Güneşimizin 28 gününe kıyasla tam bir dönüş üç saatten biraz fazla zaman alır. Bu 150 kat daha hızlı. Ayrıca 15 ila 20 milyon yaşında bir yıldız olmasına rağmen çevresinde gezegenlerin oluşabileceği bir diski yoktur. Ve bu, gizemin yalnızca ilk kısmı.

HIP 65426b, yıldızından yaklaşık 92 AU uzaklıkta, 1 AU (astronomik birim) Dünya-Güneş mesafesidir. Bu Neptün'den üç kat daha uzak. Yine de Jüpiter'in ağırlığının yaklaşık yedi katı olduğu tahmin edilen gezegen, yaklaşık 1.000°C'lik bir sıcaklıkla sıcaktır.

Önerilen bir senaryo, gezegenin yıldıza daha yakın kardeşlerle oluşması, diskin hızla kaybolması ve daha sonra bir kütleçekim çekişmesi yoluyla buraya gelmesi ve kardeşlerin kaybolması. Alternatif bir senaryoda, yıldız ve gezegen birlikte oluşur ve yıldızın malzemenin çoğunu biriktirmesi, gezegenin daha da büyümesini ve bir kahverengi cüceye veya bir yıldıza dönüşmesini engeller.

JWST'den bir ötegezegenin bu ilk görüntüsüyle ilgili bir makale AAS dergisine gönderildi ve şu anda çevrimiçi ArXiv kaynağında okunabilir. JWST'nin kullandığı dalga boyu olan kızılötesinde, gezegen yıldızından 1000 (yakın kızılötesi) ila 100 (orta kızılötesi) kat daha sönüktür. Yani teleskobun onu bu kadar net görebilmesi inanılmaz.

Ve bu çalışmanın, bu tuhaf dünyanın kökeni hakkında kesin bir cevabı olmasa da, ötegezegenleri incelemek için JWST'nin ne kadar değerli olacağını gösteriyor. Doğru yıldız verildiğinde, ekip, Satürn'den daha küçük ve benzer bir yörüngeye sahip bir gezegenin uzay teleskobu tarafından görülmesi gerektiğine inanıyor.