James Webb Uzay Teleskobu Uzaya Başarıyla Fırlatıldı

14 uzun yılın sonunda JWST yörüngede. James Webb Uzay Teleskobu şimdiye kadar fırlatılan en büyük ve en güçlü teleskoptur. Kalkış, Güney Amerika'daki Kourou, Fransız Guyanası'ndaki Avrupa Uzay Limanı'ndan Türkiye saati ile 15:20’de yapıldı.

Teleskop, fırlatılmasından 3.5 dakika sonra uzay boşluğunu deneyimledi. Yaklaşık yarım saat sonra fırlatma aracı geride kaldı, güneş panelleri açıldı ve uzay teleskobu son yörüngesine doğru uzun yolculuğuna başladı.

JWST, Hubble gibi düşük Dünya yörüngesinde yer almayacak. Güneş-Dünya sisteminin ikinci Lagrange Noktasında (L2) bulunacaktır. Bu, gezegenimizin yaklaşık 1,5 milyon kilometre arkasındaki uzayda özel bir konumdur ve oraya yerleştirilen bir nesne, Güneş'in etrafında geride kalmadan Dünya ile birlikte dönecektir.

Teleskobun konumu Ay'ın yörüngesinin çok ötesinde. Aslında, JWST Ay’ın yörüngesini sadece 3 gün içinde geçecek, bu Apollo görevlerinden biraz daha hızlıdır. Bu mesafe, L2'ye giden yolun dörtte biri. Yavaşlama da dahil olmak üzere yörüngeye giden tam yol yaklaşık bir ay sürecek.

NASA aslında buna 29 gün sınırı diyor. Teleskobun çalışması için tamamı çalışması gereken 300 adet tek nokta arıza öğesi var. Mesafe göz önüne alındığında, oraya geri dönüp daha sonra düzeltmek mümkün olmayacaktır veya 2009'a kadar Hubble'da yaptığımız gibi yükseltme yapamacağız. Her şeyin en başından çalışması gerekiyor.

İlk hafta teleskobu soğutacak güneşlikler açılacak. 29 gün boyunca da teleskop yapıları açılacak ve hazırlanacak. Ancak, teleskop düşük ve sabit sıcaklıklara soğuyana kadar çalışmayacak. Ardından, takip eden beş ay boyunca teleskop bilim görevi için test edilecek ve kalibre edilecek. Bu gelecek yılın ortasına kadar sürecek.

JWST devrim niteliğinde olacak. Şaşırtıcı gücü, astronomik bilgimizi yeni zirvelere taşıyacak, ötegezegenlerden evrenin en uzak noktalarına kadar her şeyi keşfedecek. Bildiğimiz şeyler hakkında çok daha fazla ayrıntı öğreneceğiz ve bilmediğimiz birçok yeni şey öğreneceğiz.