Hayvanların İnanılmaz Renkleri Bize Farklı Şeyler Anlatıyor

Hayvanların genellikle aynı renkleri çok farklı amaçlar için kullanması şaşırtıcı olmamalıdır.

Bir erkek kuzey kardinalinin (Cardinalis cardinalis) parlak kıpkırmızı rengi, potansiyel eşlerine yakınlaşması için bir sinyal görevi görür; zehirli ok kurbağalarında (Oophaga pumilio), bu kırmızı renk onlardan uzak durmanız için sert bir uyarıdır, yoksa bir ağız dolusu güçlü, ölümcül toksin yutarsınız.

Şu anda Oklahoma Eyalet Üniversitesi'nden evrim biyoloğu Zachary Emberts ve Arizona Üniversitesi'nden meslektaşı John Wiens, aynı renklerin farklı hayvanlarda bu kadar farklı amaçlara hizmet etmek için evrimleşmesini sağlayan şeyin ne olduğunu merak etti.

1.824 kara omurgalı türü üzerinde bir çalışma yürüttüler, renklerini günümüze kadar gelen veya kaybolan olarak kategorize ettiler ve her bir grubu birbirine bağlayan ortaklığı buldular.

Kuşlar ve kertenkeleler gibi günümüze kadar gelen hayvanlar, gündüzleri aktif olan atalardan gelmektedir. Yılanlar ve amfibiler gibi kaybolan hayvanlar, gece atalarından gelmektedir.

Emberts, "Bugün türlerde gördüğümüz özellikler, onların evrimsel tarihlerinin bir sonucu olabilir" diyor. "Evrimsel kalıpları arıyorduk, bu yüzden iki ayrı analiz yaptık, biri şu anki gündüz-gece aktivitesini kullanan ve diğeri atalarının gündüz-gece aktivitesini kullanan."

Gündüz ve gece aktivitesi ile hayvanların bugünkü rengi arasında hiçbir ilişki bulunmadığını buldular; bunun yerine, bağlantı tamamen atadan kalmadır. Bu, evrimi yaklaşık 350 milyon yıl geriye giden tüm karasal omurgalılarda tutarlı görünüyor.

Wiens, "Bir türün renkleri nasıl ürettiği önemli değil" diyor. "Bir kuşun kırmızıyı yapma şekli, bir kertenkelenin kırmızıyı yapmasından farklıdır, ancak bu genel gündüz-gece faaliyeti modeli hala işe yarar."

Araştırmacıların analizlerine göre, üzerinde çalıştıkları hayvanların atalarının çoğu oldukça sade ve sıkıcı bir şekilde başlamış, zamanla canlı renklerini geliştirmiş ve çoğu canlı renklerinin öne çıktığı ortamlarda yaşamıştır. En makul açıklama, daha parlak renkli hayvanların daha iyi hayatta kalması ve genetik materyallerini bu eğilimi sürdüren nesillere aktarmasıydı.

Analiz edilen renkler kırmızı, turuncu, sarı, mor ve maviyi içeriyordu ve araştırmacılar, mavi dışındaki tüm renkler için renklerin cinsiyet sinyali ve uyarı arasında oldukça eşit şekilde bölündüğünü buldular. Bunun nedeninin ne olabileceği şu anda belli değil.

Embers, "Kırmızı, turuncu ve sarı gibi bazı renklerin hem yırtıcılardan kaçınmanın hem de eşleri çekmenin bir yolu olarak benzer sıklıkta kullanıldığını görmek ilginç" diyor.

"Filip tarafında, mavi renk, avcıdan kaçınmanın aksine, çiftleşmeyle daha sık ilişkilendirildi."

Gündüz hayvanlarının rengi anlamlıdır: gün ışığında gösterişli bir hayvan, potansiyel eşler de dahil olmak üzere diğer hayvanlar tarafından görülecektir. Bu onları yırtıcılar için de daha büyük hedefler haline getirebilir, ancak bir eş bulup üremek, yenilmemekten daha önemli gibi görünüyor. Bu türlerin dişileri genellikle kıyaslandığında sıkıcıdır ve bu nedenle yırtıcılardan daha iyi saklanabilir.

Ancak gece hayvanları karanlıkta kayarak gezinirler. Bir erkek gece yılanında, dişiler göremiyorsa, cinsel sinyal için parlak bir renk için fazla bir işe yaramaz.

Wiens, "Uyarı renkleri, gözleri olmayan türlerde bile evrimleşmiştir" diyor. "Çoğu yılan veya amfibinin renkleri görüp görmediği şüpheli, bu nedenle parlak renkleri genellikle aynı türün üyelerinden ziyade avcılara sinyal vermek için kullanılır."

Bu arada, araştırma, hayvan özelliklerinin evrimsel tarihini incelemenin, günümüzde artık geçerli olmayan kalıpları ortaya çıkarabileceğini gösteriyor.

Ekibin araştırması Evolution'da yayınlandı.