Grönland'ın Buzdan Kalbinde Bulunan Fosiller, Buranın 1 Milyon Yıldan Daha Kısa Bir Süre Önce Çiçeklerle Kaplı Yeşil Bir Tundra Olduğunu Ortaya Koyuyor
Adanın merkezinden alınan bir çekirdek örneğinden elde edilen fosilleşmiş çiçekler, Grönland'ın son bir milyon yıl içinde neredeyse tamamen buzsuz olduğunu ortaya koyuyor.

Bugün Grönland'ın yaklaşık %98'i buzla kaplı; ancak yeni araştırmalar bir milyon yıldan daha kısa bir süre önce neredeyse tamamen buzsuz olduğunu gösteriyor.

Yıllar içinde, Grönland'ın yaklaşık 2,7 milyon yıl önce Pleistosen çağının başlangıcından bu yana sürekli olarak buzla kaplı olup olmadığı konusunda görüşler değişti. Ancak PNAS dergisinde 5 Ağustos'ta yayınlanan bir çalışmada açıklanan yeni bir fosil keşfi, Vermont Üniversitesi'nden yapılan açıklamaya göre, "Grönland'ın buz tabakasının sadece kenarlarının değil merkezinin de yakın jeolojik geçmişte eridiğine dair ilk doğrudan kanıtı sağlıyor",

Vermont Üniversitesi'nden jeolog Paul Bierman Live Science'a yaptığı açıklamada, "Yeni verilerimiz, adanın merkezindeki buzun yok olduğunu ve yerini bir tundra ekosistemine bıraktığını gösteren en güçlü kanıttır" dedi.

Araştırma ekibi bu keşfi yapmak için 1993 yılında çıkarılan bir buz çekirdeği örneğini yeniden inceledi. Söğüt, mantar ve böcek vücut parçaları da dahil olmak üzere çok sayıda fosil buldular. Ancak en muhteşem bulgu, kusursuz bir şekilde korunmuş bir Arktik haşhaş tohumuydu.

Ekip buldukları karşısında hayrete düşmüştü. Bierman, "Numuneyle ilgili orijinal plan [karbon tarihleme] izotoplarını ölçmekti, fosil bulacağımızı bilmiyorduk" dedi.

Önemli kanıtlardan biri, günümüzde sadece kumlu ve kayalık yerlerde hayatta kalabilen kaya başak yosunu (Selaginella rupestris) örneğiydi. Vermont Üniversitesi'nde yüksek lisans öğrencisi ve çalışmanın ortak yazarı Halley Mastro Live Science'a yaptığı açıklamada, "Tüm bitkilerin büyümek için ihtiyaç duyduğu şeylere ihtiyaçları var ve bunları bir buz tabakasının üstünde elde edemezler" dedi. "Büyüyemezler."

Çekirdek üzerinde 2016 yılında yapılan bir çalışma, mevcut Grönland buz tabakasının en fazla 1,1 milyon yaşında olduğunu öne sürdü. Ayrıca, GISP2 adı verilen bir bölgedeki buz kaybının, Grönland'ın %90'ının o dönemde buzsuz olacağı anlamına geleceği tahmin ediliyordu.

1966'da Grönland'ın kuzeybatı kıyısından çıkarılan bir başka çekirdek, 2019'da Bierman ve uluslararası bir ekip tarafından analiz edildi. Tohumlar, dallar ve böcek vücut parçaları da dahil olmak üzere, Grönland'ın bu kısmının son 500.000 yıl içinde buzsuz olduğuna işaret eden birkaç fosil buldular.

Son çalışma, Grönland'ın merkezinin de son 1 milyon yıl içinde bir noktada buzdan arınmış olduğunu ortaya koyuyor. Açıklamaya göre, şu anda 2 mil (3,2 kilometre) kalınlığında bir buz tabakasıyla kaplı olan arazi, çiçeklerin ve hatta potansiyel olarak küçük ağaçların bulunduğu bütün bir tundra ekosistemine ev sahipliği yapıyordu.

Bierman ve Mastro tarafından yeniden incelenen 1993 tarihli çekirdek, 30 yılı aşkın bir süredir Colorado'daki Ulusal Bilim Vakfı Buz Çekirdeği Tesisinde tutuluyordu ve neredeyse göz ardı ediliyordu.

Bierman, "Çekirdeğin buz kısmı kapsamlı bir şekilde analiz edildi," dedi. "Buz çekirdeklerini alan insanlar altında ne olduğunu pek düşünmüyorlardı. Tortu üzerinde bir dizi analiz yapıldıktan sonra, raftaki bir torbaya konuldu. Zaten buzun altındaki tortular üzerinde çalışan bir projemiz olmasaydı kontrol etmeyi bilemezdik."

Grönland'ın bir zamanlar buzsuz olduğu bulgusunun günümüze etkileri var.

Buzsuz bir Grönland, atmosferik karbondioksitin bugünkü seviyelerinden daha düşük seviyelerde gerçekleşmiştir, bu nedenle Grönland'ın tekrar buzsuz olma potansiyeli vardır, bu da deniz seviyelerini büyük ölçüde yükseltecektir.

Bierman, "Buzunu tamamen kaybetmesi yüzyıllar olmasa bile on yıllar alacaktır, ancak deniz seviyesindeki yükselmenin çoğu, diğer yerlerden daha fazla Grönland'dan geliyor" dedi.

Ancak yine de umut olabilir. "Doğa geçmişte bu buz tabakasını alıp götürdü ve geri geldi" dedi.

Bu yazı LIVESCIENCE’ de yayınlanmıştır.