Gökbilimciler Samanyolu'nun Milyarlarca Yıl Öncesinin 'Ayna Görüntüsünü' Buldu

Samanyolu galaksimizin erken tarihinde nasıl göründüğünü hiç merak ettiniz mi? Webb Teleskobu'nu (JWST) kullanan gökbilimciler, bebekken galaksimizin neredeyse ayna görüntüsü olan başka bir galaksi buldular.

Takma adı "Maytap". Bunun nedeni, etrafında dönen yaklaşık iki düzine parlak küresel kümeye sahip olmasıdır. Galaksi tarafından yutulan birkaç cüce galaksi de var.

JWST görünümü, Maytap'ı, Evren yalnızca 4 milyar yaşında iken göründüğü şekliyle gösterir. Bu, Samanyolu gibi bu galaksinin de kozmik tarihin çok erken dönemlerinde oluşmaya başladığı anlamına geliyor.

Sparkler, Samanyolu'nun galaksi birleşmeleri yoluyla izlediği büyüme yolunu izliyorsa, Samanyolu'nun yaptığı gibi büyümesi gerekir. Yaklaşık 9 milyar yıl sonra, bizim ikizimiz gibi görünebilir.

Maytap, Volans takımyıldızı yönünde (güney yarım küre gökyüzünde) uzanır. Z = 1.38 kırmızıya kaymasıyla oldukça uzak. Bu yaklaşık 9 milyar ışık yılı ve Büyük Patlama'dan birkaç milyar yıl sonraki bir zamana denk geliyor. Samanyolu gibi, Maytap da kozmostan tam olarak ortaya çıkmadı.

Her iki galaksi de erken Evren'de maddenin "aşırı yoğunlukları" (nötr hidrojen bulutları gibi) olarak başladı. Bunları, birbirlerini kütleçekimsel çekmeleriyle birbirine çeken galaksi "tohumları" olarak düşünün. Küresel kümeler, bu kümelerin bazılarında, muhtemelen galaksinin doğumundan biraz önce doğdu. Bu nedenle bazı küresel yıldızlar galaksilerinden daha yaşlıdır.

Daha sonra, bebek Samanyolu (ve muhtemelen Sparkler da) yakındaki cüce galaksileri yutmaya başladığında, "birleşmeler" dönemi geldi. Bu büyük bir evrimsel adım. Kendi galaksimizin kütlesinin en az yarısının bu birleşmelerden gelmiş olması mümkün. Zamanla, tüm malzeme Güneş'in ve diğer birçok yıldızın bugün var olduğu sarmal diskte birleşti.

Sparkler, Samanyolu ile aynı evrim yolunu takip edecek mi? JWST verilerinden öyle görünüyor. Şu anda Samanyolu'nun kütlesinin sadece küçük bir kısmı - yaklaşık yüzde 3 - olmasına rağmen, diğer daha küçük galaksileri silip süpürdükçe bu değişecek. Sonunda, Samanyolu'nun bugünkü Evren'deki kütlesiyle eşleşecek.

Bu oldukça heyecan verici çünkü gökbilimcilere kendi galaksimiz gelişirken neler olduğunu anlama şansı veriyor.

Maytap ve kümelerinin evrimsel durumunu daha iyi anlamak için iki bilim insanı, evrendeki diğer uzak gökadaların etrafındaki benzer türde kümelere ilişkin daha fazla gözlem yapılması gerektiğini söylüyor. Bu, Maytap'ın galaksi evriminin (Samanyolu'na benzer) birleşme tarzına özgü olup olmadığını belirlemeye yardımcı olacaktır.

Değilse, o zaman erken galaksi evrimi, kimyasal zenginleşme, kütle büyümesi ve yıldız kümesi oluşumunun ayrıntılarının biraz gözden geçirilmesi gerekebilir.

Bu makale ilk olarak Universe Today tarafından yayınlandı.