Gezegen Bilimciler Mars'taki Toz Çığlarının Gizemini Çözdü

2000'lerde, gezegen araştırmacıları, NASA'nın Mars Odyssey uzay aracından alınan görünür ışık görüntülerinde Mars yüzeyinde hayaletimsi, mavi-beyaz sabah donu tespit etti. Bu, Mars Odyssey'nin, yörünge aracının ısıya duyarlı kamerası olan Termal Emisyon Görüntüleme Sistemini (THEMIS) kullanarak ortaya çıktı.

Bilim insanları, bir gecede oluşan ve çoğunlukla karbondioksitten oluşan dona baktıklarını biliyorlardı. Ama neden bu kuru buz donu bazı yerlerde görünürken bazılarında görünmüyordu? Sorbonne Université Enstitüsü'nden Lucas Lange ve meslektaşları, Mars'ta gün doğumundan sonra toz çığlarının nasıl tetiklendiğini de açıklayabilecek şaşırtıcı bir cevap önerdiler.

NASA'nın Jet Propulsion Laboratuvarı'nda araştırmacı olan Dr. Sylvain Piqueux, "Odyssey'nin sabah yörüngesi muhteşem fotoğraflar üretiyor" dedi.

"Yüzey boyunca uzanırken gün doğumunun uzun gölgelerini görebiliriz."

Mars'ın çok az atmosferi olduğundan, Güneş bir gecede oluşan donları hızla ısıtır. Kuru buz, erimek yerine dakikalar içinde atmosfere buharlaşır.

Çalışma yazarları, ilk olarak Mars yüzeyinde görülemeyen birçok yerde donun soğuk sıcaklık imzasını fark ettiler.

Bu sıcaklıklar yeraltında sadece onlarca mikron gibi görünüyordu - yüzeyin altında bir insan saçının genişliğinden daha az.

“İlk düşüncemiz buzun oraya gömülebileceğiydi. Lange, Mars'ın kutuplarının yakınında kuru buz bol, ancak kuru buz donu için genellikle çok sıcak olan gezegenin ekvatoruna daha yakından bakıyorduk" dedi.

Araştırmacılar makalelerinde, "kirli donma" gördüklerini öne sürüyorlar - görünür ışıkta onu gizleyen, ancak kızılötesi görüntülerde olmayan ince toz tanecikleriyle karıştırılmış kuru buz donu.

Bu fenomen, onları kirli dondan şüphelenmeye yöneltti, ayrıca bu Mars yamaçlarında 1.000 veya daha fazla uzayabilen karanlık çizgilerin bazılarını da açıklayabilir.

Çizgilerin, gezegendeki dağları yavaşça yeniden şekillendiren toz çığlarından kaynaklandığını biliyorlardı.

Bu toz çığlarının, muhtemelen arkalarında kabarık bir malzeme izi bırakan, yeri saran bir toz nehri gibi göründüğünü düşünüyorlar.

Toz birkaç saat boyunca yokuş aşağı hareket ettikçe, altta daha koyu renkli madde çizgileri ortaya çıkıyor.

Bu koyu çizgiler, bir seferde haftalarca her mevsimde aynı yerlerde tekrarlanan eğim çizgileri adı verilen daha iyi belgelenmiş türle aynı değildir.

Bir zamanlar dağ yamaçlarından yavaşça sızan tuzlu sulardan kaynaklandığı düşünülürken, şimdilerde tekrar eden eğim çizgilerinin genellikle kuru kum veya toz akışlarından kaynaklandığına inanılmaktadır.

Yazarlar, son çalışmaları için yamaç çizgilerini haritalarken, sabah donlarının olduğu yerlerde görünme eğiliminde olduklarını buldular.

Ekip, buharlaşan dondan kaynaklanan çizgilerin, toz tanelerini gevşetmeye yetecek kadar basınç yaratarak çığa neden olduğunu öne sürüyor.

Kuzey Arizona Üniversitesi'nde araştırmacı olan ortak yazar Dr. Chris Edwards, “Mars'a her araç gönderdiğimizde, egzotik yeni süreçler keşfediyoruz” dedi.