Galaksimizin Dış Sınırları Andromeda'ya Mesafenin Neredeyse Yarısına Kadar Uzanıyor
Görünür Samanyolu, Andromeda'ya mesafenin neredeyse yarısına kadar uzanan, yıldızların seyrek bir şekilde dağıldığı geniş bir hale ile çevrilidir.

İçinde bulunduğumuz Samanyolu galaksisinin gelecekte bir gün Andromeda ile çarpışacağını duymuş olabilirsiniz. Her galaksideki en dış yıldızların birbirini geçmesini dahil ederseniz, bazılarının en yakın büyük komşumuza mesafenin yarısına kadar uzandığını keşfetmenin ardından, o gün neredeyse geldi.

Bir zamanlar şiirsel bir şekilde söylendiği gibi galaksi: "Yüz bin ışık yılı yan yana." Ancak bu, çok daha geniş olduğu ortaya çıkan galaktik haleyi hariç tutar.

Gerçekten de, Amerikan Astronomi Derneği'nin 241. toplantısında, Dünya'dan bir milyon ışık yılı uzaklıkta yıldızların bulunduğu duyuldu. Bu örnekler bile halenin dış sınırlarını işaret etmeyebilir - uzaklıklarını yalnızca gök bilimcilerin mesafelerini hesaplamasına olanak tanıyan nadir bir cisim sınıfı olan RR Lyrae yıldızları oldukları için biliyoruz.

UC Santa Cruz Üniversitesi'nden Profesör Raja GuhaThakurta, bir açıklamada, "Bu çalışma galaksimizin dış sınırlarını neyin oluşturduğunu yeniden tanımlıyor." dedi. "Galaksimiz ve Andromeda o kadar büyük ki, iki galaksi arasında neredeyse hiç boşluk yok."

Monty Python'lar oldukça haklıydılar. Galaktik disk gerçekten de yaklaşık 100.000 ışık yılı genişliğindedir, Güneş merkezden yaklaşık 27.000 ışık yılı uzaklıkta yer alır ve gerçekten de büyük bir merkezi şişkinlik vardır. Bununla birlikte, tüm bunların etrafında bir hale var. Çok daha düşük bir yıldız yoğunluğuna sahip, ancak yine de galaksinin kararlılığı için hayati önem taşır.

GuhaThakurta, "Hale, incelenmesi en zor kısım çünkü dış sınırlar çok uzakta." dedi. "Diskin ve şişkinliğin yüksek yıldız yoğunluklarına kıyasla yıldızlar çok seyrek, ancak haleye karanlık madde hakim ve aslında galaksinin kütlesinin çoğunu içeriyor."

Halenin önceki tahminleri, galaktik merkezden 300 kiloparsek (1 milyon ışık yılı) uzaklığa kadar uzandığını öne sürmüştü. Ancak, çoğu yuvarlak sayı gibi, bu da kaba bir tahmindir. GuhaThakurta ve doktora öğrencisi Yuting Feng, biraz kesinlik katmak için RR Lyrae yıldızlarını aramaya gittiler.

RR Lyrae'ler, parlaklıkta karakteristik bir hızlı yükseliş ve yavaş düşüşe sahip değişken yıldızlardır. Ayrıca döngülerinin uzunluğu, renkleri ve ortalama olarak yaydıkları ışık miktarı arasında bir ilişki de gösterirler. İçsel parlaklıklarının ve ne kadar parlak göründüklerinin karşılaştırılması bize mesafelerini söyler. Bu, bir RR Lyrae veya bir Sefe değişeni gibi bir "standart mum" ile ilişkilendirilmedikçe, yakın ve sönük mü yoksa daha parlak ve daha uzak mı olduklarını söylemenin oldukça zor olduğu yıldızların büyük çoğunluğuyla çelişir.

Feng, halede 65.000 ışık yılı ile 1.040.000 ışık yılı arasında değişen mesafelerle 208 RR Lyrae buldu, bu da halenin en azından teorik modellerin önerdiği kadar büyük olduğunu düşündürüyor.

GuhaThakurta ve Feng kendi araştırmalarını yürütmediler, bunun yerine yakın evrendeki en büyük galaksi kümesini araştıran Next Generation Virgo Cluster Survey'den alınan verileri kullandılar. Bu galaksileri incelemek için gereken uzun pozlamalar aynı zamanda kendi galaksimizin daha uzak yıldızlarının görüntülenmesine de yol açtı. Çift, RR Lyrae'leri bulmak ve mesafelerinin belirlenebilmesi için döngülerini ölçmek için verileri ayırdı.