Dünyadaki En Büyük Yok Olma Olayından Sonra, Bu Canlılar Kendilerini En Hızlı Yenileyenler Oldu

Yaklaşık 252 milyon yıl önce meydana gelen Permiyen-Triyas nesli tükenme olayı, Dünya'daki yaşamı neredeyse tamamen sona erdirmesi nedeniyle halk arasında Büyük Ölüm olarak bilinir. Tarihin en şiddetli yok oluş olayıdır.

Ancak yaşam tekrar kendine geldi ve yeni araştırmalar, solucanlar ve karidesler gibi birikinti besleyicilerinin - okyanusun dibine yerleşmiş organik maddelerle beslenen hayvanlar - nüfus sayıları ve biyolojik çeşitlilik açısından ilk iyileşenler olduğunu tespit ediyor.

Güney Çin deniz yatağındaki ayrıntılı bir patika ve oyuk tarihlemesine göre, suda asılı duran organik maddelerle beslenen süspansiyonlu besleyiciler çok daha sonra geldi. Bu analiz, çok sayıda iknofosil veya iz fosili ortaya çıkardı - gerçek hayvan kalıntıları değil, hayvan aktivitesi kalıntıları.

Fotoğraf: Okyanuslar yok oluştan önce (A) ve sonra (B-F) nasıl görünmüş olabilir. (X.Feng/Z.-Q.Chen/M.J. Benton/Y. Jiang)

Birleşik Krallık'taki Bristol Üniversitesi'nden paleontolog Michael Benton, "7 milyon önemli yılı temsil eden tüm olaylar dizisi boyunca 26 bölümden iz fosillerine bakabildik" diyor. "400 örnekleme noktasında ayrıntıları göstererek, sonunda benthos, nekton ve okyanustaki bu yumuşak gövdeli oyuk hayvanları da dâhil olmak üzere tüm hayvanların iyileşme aşamalarını yeniden yapılandırdık."

Yumuşak vücutlu hayvanların geride bırakacakları iskeletleri olmadığından, bu canlıların nasıl yaşadığını anlamak için iz fosilleri hayati önem taşır. Araştırma ekibi ayrıca, tortu besleyicilerden sonra diğer türlerin nasıl iyileşmeye başladığını incelemek için vücut fosillerini çalışmalarına dahil edebildi.

Paleoekolog Xueqian, "İz fosil verilerimiz, yumuşak gövdeli hayvanların yüksek CO2 ve ısınmaya karşı direncini ortaya koyuyor. Bu ekosistem mühendisleri, şiddetli kitlesel yok oluşlardan sonra bentik ekosistemin toparlanmasında, potansiyel olarak, örneğin Erken Triyas'taki evrimsel yenilikleri ve radyasyonları tetikleyerek rol oynamış olabilir," diyor.

Ekip, kurtarmayı ölçerken dört farklı metriğe baktı: çeşitlilik (bir hayvanın farklı türleri), eşitsizlik (bu farklı türlerin ne kadar çeşitli olduğu), alanın nasıl kullanıldığı (eko-uzay kullanımı) ve habitatların hayvan tarafından nasıl değiştirildiği.

Hayat önce en derin sularda dönmeye başladı. Tortu besleyiciler büyük ölçüde iyileştikten sonra, brakiyopodlar, bryozoanlar ve çift kabuklular gibi - büyük ölçüde yerleşik ve genellikle okyanus tabanına kök salmış - süspansiyonlu besleyiciler iyileşti.

Daha sonra mercanlar geri gelmeye başladı. Yumuşak gövdeli tortu sakinlerinin yok olma öncesi seviyelere geri dönmeleri yaklaşık 3 milyon yıl sürdü.

Güney Kaliforniya Üniversitesi'nden jeobiyoloji yüksek lisans öğrencisi Alison Cribb, "Belki tortu besleyiciler deniz tabanını o kadar karıştırıyordu ki, su çamurla kirlendi, çalkalanan çamur, süspansiyon besleyicilerin deniz tabanına düzgün bir şekilde yerleşemeyeceği anlamına geliyordu ya da bu tortu besleyiciler tarafından üretilen çamurlu su, filtre yapılarını tıkadı," diyor.

Permiyen-Triyas tükenme olayı, Dünya'daki deniz yaşamının yaklaşık yüzde 80-90'ını öldürdü, bu nedenle iyileşmenin uzun sürmesi şaşırtıcı değil. Bilim insanları, vücut fosillerinin yanı sıra verilere iz fosil kayıtları ekleyerek, daha sonra ne olduğuna dair daha eksiksiz bir resim elde edebilirler.

İklim değişikliği, küresel ısınma, oksijende bir düşüş ve artan okyanus asitlenmesinin kitlesel yok oluşun arkasındaki başlıca itici güçler olduğu düşünülüyor - ve elbette bu, buradaki bulguların bize modern çağda neler olduğu hakkında daha fazla şey öğretebileceği anlamına geliyor.

Bazı hayvanların Büyük Ölüm'ün ardından nasıl hayatta kaldıklarını ve iyileştiklerini anlayarak, bu canlıların yaşadığımız şu anki ısınma döneminde nasıl hayatta kalabileceğini ve hangi türlerin en dirençli olabileceğini daha iyi anlayabiliriz.

Araştırma Science Advances'te yayınlandı.