Diş dolgusu tarihe karışıyor
Bilim insanları, dişlerin kendi kendilerini tamir edebileceğini, böylece dolgu yaptırmaya gerek kalmayabileceğini belirtti.

Dişimizde küçük çatlaklar oluştuğunda, vücudumuz dentin adı verilen maddeyi üreterek dişi tamir edebiliyor. Böylece diş özünün (pulpa) dış etkenlere maruz kalması ve iltihaplanması engelleniyor. Ancak daha büyük oyuklar söz konusu olduğunda bu yöntem işe yaramıyor ve dişimiz hassaslaşıp ağrımaya başlıyor. Buna çözüm olarak dişlerimize dolgu yaptırıyoruz.

Dolgu geçici bir çözüm

Dolgu dişi dış etkenlerden korusa da aslında zamanla kendini tamir etmesi gereken dişin bu işlevini de devre dışı bırakıyor. Diş kendini tamir edene kadar bekleyemeyeceğimiz için de dolguyu tercih ediyoruz. Ancak Londra King’s Koleji’nden araştırmacılar, dişin kendini tamir yöntemini geliştirmenin bir yolunu keşfetti. Dişteki canlı kök hücreleri harekete geçirerek düzelme sürecini hızlandıran araştırmacılar, böylece dolguya ihtiyaç duymadan dişin kendi kendini tedavi edebilmesini sağladı.

Bu tedavi yöntemi, küçük dozlarda glikojen sentaz kinaz (GSK-3) molekülünü içeren biyoçözünür kollajen süngerleri zarar gören dişlere uygulayarak gerçekleştiriliyor. Sünger zamanla çözünüyor ve dolgudan farklı olarak, yeni dentin oluşmasına olanak sağlıyor.

Onay almaya gerek yok

Tedavide kullanılan GSK-3 inhibitörü, günümüzde Alzheimer gibi bazı nörolojik bozuklukların tedavisinde kullanılıyor. Bu maddenin ilaçlarda kullanılması için halihazırda bir onay olması, yöntemin uygulanmasını çok daha kolay hale getiriyor. Aynı şekilde kollajen süngerleri de tedavi amaçlı kullanılabiliyor. Böylece yeni yöntemin, uzun onay süreçlerine maruz kalmadan, kısa süre içerisinde kullanıma sunulabileceği belirtiliyor.

Kaynak

İleri Okuma